Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012

ΚΑΒΑΛΑ ΠΑΝ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΠΑΛΑΙΡΟΥ ΑΝΗΜΕΡΑ ΣΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ




1η Ιππική παρέλαση ανήμερα του Αγίου Δημητρίου διοργανώνουν οι κάτοικοι της Παλαίρου. Η συγκέντρωση και η αναχώρηση θα γίνει αύριο Παρασκευή από την περιοχή (Καφενεία) στις 8:30 το πρωί. 

Πολλοί θα μπουν καβάλα στα άλογα τους και θα τραβήξουν προς το ιστορικό και πανέμορφο μοναστήρι του Αγίου Δημητρίου. Εκεί θα παρακολουθήσουν την πανηγυρική Θεία Λειτουργία μαζί με τους άλλους κατοίκους. Την διοργάνωση της εκδήλωσης αυτής έλαβαν μόνοι τους οι κάτοικοι κάτοχοι αλόγων.   


 Δείτε φωτο και το ιστορικό της Μονής 
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΠΑΛΑΙΡΟΥ
Ένα μικρό ιστορικό της Μονής





Η αυλή του μοναστηριού με τα παλαιότερα κελλιά. Νοτιοδυτικά της πόλης μας, στα ριζά της δυτικής οροσειράς των Ακαρνανικών που είναι γνωστή με το όνομα Σερέκας, βρίσκεται σε περίβλεπτη θέση, από το 1752, η μονή Αγίου Δημητρίου. Το καθολικό κατέχει τη νότια πλευρά του μοναστηριού, ενώ η παλαιότερη σειρά των κελιών είναι στη δυτική πλευρά χτισμένη το φεβρουάριο του 1814 σύμφωνα με εντοιχισμένη εξωτερική επιγραφή. Τα άλλα κελιά, στην ανατολική βαθμιδωτή πλευρά και στα βόρεια, όπου και η είσοδος, είναι νεότερες απλές λιθόκτιστες κατασκευές.


Το καθολικό είναι μονόχωρη λιθόκτιστη βασιλική με ημικυκλική αψίδα και δίρριχτη κεραμιδωτή στέγη. Στη μέση της βόρειας πλευράς υψώνεται δίλοβο αετωματικό καμπαναριό. Εσωτερικά οι μακριές πλευρές έχουν στη σειρά από δύο εφαπτόμενα τόξα, που με τη βοήθεια τριών άλλων εγκάρσιων δημιουργούν ημιθόλια. 
Η εντοιχισμένη επιγραφή στα κελιά.
Το εσωτερικό του καθολικού. Ο ναός είναι κατάγραφος, διακοσμημένος από καλό καλλιτέχνη, αλλά η σημερινή κατάσταση των αγιογραφιών από την υγρασία και την αιθάλη δυσχεραίνει οποιαδήποτε μελέτη. Στο ιερό μόλις διακρίνεται στη κόγχη η Πλατυτέρα, και στη νότια πλευρά σκηνές αδιάγνωστες και δυσδιάκριτοι άγιοι.


Η ένθρονη θεοτόκος. Στο λιθόκτιστο τέμπλο βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση ή ένθρονη Θεοτόκος στον τύπο της Οδηγήτριας, ανάμεσα σε τέσσερεις προφήτες, που ζωγραφίζονται στις άκρες, και δεξιά ο ένθρονος Ιησούς Χριστός σε ολοστόλιστο θρόνο ανάμεσα στα τέσσερα σύμβολα των Ευαγγελιστών. Κρατεί στο αριστερό ανοιχτό ευαγγέλιο και με το δεξιό ευλογεί φορώντας διάλιθο στέμμα στο κεφάλι. Είναι ο Βασιλεύς των Βασιλέων. Νότια από το δεξιό παραπόρτι εικονίζεται ολόσωμος ο αρχάγγελος Γαβριήλ. 
Ο ένθρονος Ιησούς Χριστός. 
Σε δεύτερη ζώνη στο τέμπλο απικονίζονται δύο ακόμα παραστάσεις. Κάτω από τη Θεοτόκο ολόσωμοι και μετωπικοί οι άγιοι Νικόλαος, Αθανάσιος και Σπυρίδων. Τα ενδύματά τους στολίζονται με βαριά διακόσμηση και στον καστανέρυθρο προπλασμό των γυμνών μερών και ιδίως του προσώπου ανοίγονται φώτα με λεπτές μικρές, λευκές γραμμές. Κάτω από τον Ιησού Χριστό απεικονίζονται οι Τρείς Ιεράρχες (Βασίλειος, Χρυσόστομος και Γρηγόριος) που παρουσιάζουν την ίδια διακόσμηση στα ενδύματα και την ίδια τεχνική φωτισμού με τις άλλες εικόνες. Στο επιστύλιο του τέμπλου εικονίζεται σε μετάλλιο ο Ιησούς Χριστός ανάμεσα σε δύο ομάδες αποστόλων (έξι αριστερά και έξι δεξιά), επίσης σε μετάλλια. Οι περισσότεροι κρατούν ειλητάρια, ενώ ο Πέτρος, ο Παύλος και οι Ευαγγελιστές ευαγγέλια. Κάτω από τα αποστολικά σε λίθινο κοσμήτη, γράφεται μεγαλογράμματη επιγραφή που όπως υποθέτουμε, αναφέρεται στη κατασκευή και τη διακόσμηση του ναού: TO CTEREΩΜA TΩΝ ΕΠΙ CΟΙ ΠΕΠΟΙΘΟΤΩΝ CTEΡΕΩCΟΝ ΚΥΡΙΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗCΙΑΝ ΗΝ ΕΚΤΗCΩ ΤΩ ΤΙΜΙΩ CΟΥ ΑΙΜΑΤΙ. ΕΤΟΥC 1752.







φωτο: Δημήτρης Αχείμαστος
Επιμέλεια ιστορικού Σπύρος Μπαράκος
Βιβλίο: Πόλεις και χωριά του Δήμου Ακτίου Βόνιτσας