Τρίτη 18 Απριλίου 2017

Ιόνια Οδός: Το αποτυχημένο πρώτο τεστ και το φαινόμενο του μπουκαλιού

Απέτυχε το πρώτο τεστ λειτουργίας ως αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού. Το χθεσινό μποτιλιάρισμα χιλιομέτρων κατά την επιστροφή των εκδρομέων του Πάσχα χάλασε την εικόνα του "νεαρού" άξονα που ήρθε για να αλλάξει τις οδικές μεταφορές σε Δυτική Ελλάδα και Ήπειρο.
Η χθεσινή μέρα όμως για εκείνους που ασχολούνται δεν ήταν έκπληξη. Αυτό που συνέβη εχθές είναι ένα κυκλοφοριακό φαινόμενο και ονομάζεται "το φαινόμενο του μπουκαλιού". Στην Ιόνια Οδό, σήμερα δεν λειτουργεί όλος ο άξονας αλλά δύο μεγάλα τμήματα του, ενώ στην αρχή, στη μέση και στο τέλος λειτουργεί ακόμα η παλιά εθνική οδός. Πρόκειται για τις ιδανικές συνθήκες για να δημιουργηθεί το φαινόμενο του μπουκαλιού.
Το συγκεκριμένο κυκλοφοριακό φαινόμενο δημιουργείται όταν από πολλαπλές λωρίδες οδηγείσαι σε λιγότερες. Στην περίπτωση της Ιόνιας από 2 φαρδιές λωρίδες +ΛΕΑ, οδηγούμαστε σε μία στενή λωρίδα.

Υπάρχει εξήγηση όμως και γιατί αυτό συνέβη στην περιοχή της Κλόκοβας και όχι στα άλλα τμήματα της Ιόνιας σε Αμφιλοχία ή κοντά στα Ιωάννινα. Όταν ξεκινάμε από το βόρειο άκρο του άξονα κινούνται τα λιγότερα οχήματα σε όλο τον άξονα, όσο όμως κατεβαίνουμε προς τα κάτω αρχίζουν να προστίθενται οχήματα από περισσότερες περιοχές (Ιόνια Νησιά, από Άρτα, από Αμφιλοχία, από Αγρίνιο κλπ). Πλησιάζοντας προς την Κλόκοβα, έχουμε το μεγαλύτερο δυνατό αριθμό οχημάτων λόγω της επιστροφής. Αυτό έκανε πολύ έντονο το χθεσινό φαινόμενο και προκάλεσε σύμφωνα με τοπικά μέσα μποτιλιάρισμα που έφτασε και τα 7χλμ.
Το τμήμα Αντίρριο-Κλόκοβα μήκους 10χλμ, παρεμβάλλεται ανάμεσα σε δύο τμήματα αυτοκινητόδρομων. Άρα όποιος έρχεται από Ρίο ή όποιος έρχεται από Μεσολόγγι, πέφτει από τον μεγάλο αυτοκινητόδρομο στην παλιά εθνική. 'Ετσι, ο συνωστισμός στην Κλόκοβα, προκλήθηκε λόγω της πολύ μεγάλης συσσώρευσης αυτοκινήτων, που ενώ κινούνταν άνετα στην Ιόνια, όταν πλησίαζαν προς Αντίρριο πλήθαιναν και "κόλλησαν" και όσο μεγάλωνε ο όγκος των αυτοκινήτων τόσο πιο δύσκολα μπορούσε ο παλιός δρόμος να τους διοχετεύσει στην Ολυμπία δημιουργώντας "έμφραγμα".
Όσο περνούσαν οι ώρες, τόσο μεγάλωνε η ουρά των αυτοκινήτων και αυτό οφείλεται στην ανικανότητα της παλιάς εθνικής να διαχειριστεί τόσα οχήματα. Θα πρέπει να ξέρετε πως όταν σχεδιάζεται ένας αυτοκινητόδρομος, υπάρχει ένας συγκεκριμένος φόρτος που μπορεί να δεχθεί ανά ώρα. Αν λοιπόν στην Ιόνια μπορούν να κινηθούν για παράδειγμα 1.000 αυτοκίνητα ανά ώρα άνετα, στην παλιά εθνική ο αριθμός αυτά μειώνεται σε λιγότερο από το μισό όχι μόνο λόγω διατομής αλλά και λόγω μειωμένης ταχύτητας.
Με λίγα λόγια αυτό που δεν συνυπολογίστηκε στην έξοδο του φετινού Πάσχα ήταν πως ο νέος δρόμος θα λειτουργούσε ως "μαγνήτης" για πολλούς οδηγούς, με αποτέλεσμα η παράδοση του δρόμου από την Κλόκοβα και όχι από το Αντίρριο να είναι "κουτσή". Δεν είναι τυχαίο ότι στον αυτοκινητόδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη με πολύ μεγαλύτερη κίνηση οχημάτων δεν σημειώθηκε παρόμοιο φαινόμενο καθώς σε όλο το μήκος ο αυτοκινητόδρομος ήταν ικανός να σηκώσει την κίνηση, ίσως με μικρές βραδυπορίες φτάνοντας προς την πρωτεύουσας.
Αυτό που θα πρέπει από σήμερα είναι να τρέξει είναι η ολοκλήρωση των 10χλμ από το Αντίρριο μέχρι την Κλόκοβα γιατί είναι βέβαιο πως το ίδιο θα συμβεί και στην επόμενη έξοδο και γενικά σε κάθε έξοδο με μεγάλη κίνηση οχημάτων. Η λειτουργία και της Ολυμπίας Οδού, κάνει ακόμα πιο επείγουσα την ανάγκη αυτή γιατί η στένωση μεταξύ δύο πλέον αυτοκινητόδρομων, εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους και στο θέμα της οδικής ασφάλειας. Η πανάκεια σε αυτό που έγινε εχθές είναι η πλήρης λειτουργία του νότιου τμήματος από το Αντίρριο μέχρι την Αμφιλοχία το συντομότερο δυνατό.
Το βέβαιο είναι ότι το χθεσινό μποτιλιάρισμα είναι ένα καμπανάκι στο πως πρέπει να διαχειριζόμαστε τα έργα στους αυτοκινητόδρομους για να μην φτάνουμε στο σημείο από να τους χαιρόμαστε να τους αποφεύγουμε και πάλι.

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com