Τετάρτη 2 Μαΐου 2018

Φυσικό Αέριο: To 2020 ξεκινούν τα έργα σε Αγρίνιο, Πάτρα και Πύργο

Την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στις τρεις πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου -Πάτρα, Αγρίνιο και Πύργο- είχε εξαγγείλει προ διμήνου ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιώργος Σταθάκης, στο Περιφερειακό Συνέδριο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Δυτικής Ελλάδας.
Ένα μήνα αργότερα, σε απάντησή του σε σχετική ερώτηση στη Βουλή, ο υπουργός δίνει περισσότερες λεπτομέρειες, επισημαίνοντας μάλιστα ότι το σχέδιο ανάπτυξης της ΔΕΔΑ (Δημόσιας Εταιρίας Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδος) προβλέπει το 2020 ως έτος έναρξης των κατασκευών στην περιοχή.
Σύμφωνα με το πενταετές πλάνο ανάπτυξης της ΔΕΔΑ, προβλέπεται η κατασκευή 468 χλμ. δικτύων φυσικού αερίου εντός της πενταετίας 2019-2023, τα οποία θα καλύπτουν τον αστικό ιστό των τριών πόλεων. Σχεδιάζεται να κατασκευαστούν 4.700 συνδέσεις έως το 2023 και 13.500 έως το 2029 (θα καλύπτουν 120.000 νοικοκυριά), όλων των κατηγοριών καταναλωτών, με την πλειονότητά τους να αφορά παροχές προς οικιακούς καταναλωτές.
Συνδέσεις και δημοσίων εγκαταστάσεων
Στο σχέδιο ανάπτυξης περιλαμβάνεται, ακόμη, η σύνδεση με τα δίκτυα φυσικού αερίου δημόσιων κτηρίων (π.χ. σχολεία, πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις, νοσοκομεία, δημοτικά γυμναστήρια, κολυμβητήρια και άλλες δημόσιες εγκαταστάσεις). Για την υλοποίηση του σχεδιασμού απαιτούνται από την Περιφέρεια επενδύσεις, που ανέρχονται στο ποσό των 51,8 εκατ. ευρώ -26,5 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, 20,3 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ και 5 εκατ. ευρώ από ίδια κεφάλαια της ΔΕΔΑ.
Ωστόσο, οι τρεις πόλεις της Δυτικής Ελλάδας βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από τα υφιστάμενα και τα σχεδιαζόμενα συστήματα μεταφοράς αερίου, ενώ δεν προβλέπεται -ως οικονομικά ασύμφορη- η κατασκευή νέων συστημάτων μεταφοράς. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο υπουργός, στην απάντησή του σε σχετική ερώτηση στη Βουλή, η τροφοδοσία των τριών πόλεων της Περιφέρειας είναι εφικτή κυρίως με τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ), χερσαία ή θαλάσσια.

Γι’ αυτό, βασικό στοιχείο της εφοδιαστικής αλυσίδας, είναι η κατασκευή και λειτουργία εγκατάστασης υποδοχής και αποθήκευσης ΥΦΑ μικρής κλίμακας, στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού της Πάτρας. «Λαμβάνουμε υπόψη τις εύλογες ανησυχίες του Δήμου και για αυτό το λόγο, εξασφαλίζουμε τις αυστηρότερες ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας και χωροθέτησης (Οδηγία SEVESO III), προκειμένου να προχωρήσει μια εφικτή και κοινωνικά αποδεκτή λύση. Ωστόσο, η αποθήκευση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που απαιτούνται για την τροφοδοσία των κατοίκων των τριών πόλεων της Περιφέρειας, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα του ΥΠΕΝ», ανέφερε ο κ. Σταθάκης.



Δεν υπάρχει εγκεκριμένο χωροταξικό για υποδομές ΥΦΑ

Για τον τρόπο αποθήκευσης και ανεφοδιασμού των πλοίων, σύμφωνα με τον υπουργό, θα εξετασθούν και εναλλακτικές δυνατότητες χωροθέτησης με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις που διατυπώνονται.

Σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, δεν υπάρχει, στην παρούσα φάση, εγκεκριμένο χωροταξικό σχέδιο για τις υποδομές Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στην Πάτρα, και συνεπώς, δεν έχουν υποβληθεί για το σκοπό αυτό μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και ασφαλείας.

Επιπρόσθετα, όπως υποστηρίζει ο κ. Σταθάκης, ο σχεδιασμός των υποδομών στο πλαίσιο του προγράμματος POSEIDON MED II, γίνεται με πρωταρχικό γνώμονα την ασφάλεια και την προστασία των πολιτών. «Προς τούτο, για το σχεδιασμό της εγκατάστασης ΥΦΑ μικρής κλίμακας, τηρούνται όλες οι προδιαγραφές που προβλέπονται από την διεθνή πρακτική, την ελληνική νομοθεσία, καθώς και ό,τι προβλέπεται στην ΚΥΑ 172058 (ΦΕΚ 354/Β/17-2-2016), η οποία εναρμονίζει την Οδηγία 2012/18/ΕΕ, γνωστή ως Seveso III, στην ελληνική νομοθεσία», υπογράμμισε ο υπουργός.

Μετά την ολοκλήρωση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και της Μελέτης Ασφαλείας για την πιθανή εγκατάσταση, θα εκκινήσει διαδικασία διαβούλευσης με τις τοπικές Αρχές, τους αρμόδιους φορείς, και κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη που έχει νόμιμο συμφέρον, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας. Πέραν των συγκεκριμένων μελετών, εκπονούνται, στα πλαίσια του POSEIDON MED II, κι άλλες μελέτες, οι οποίες έχουν ως στόχο να τεκμηριώσουν την ασφάλεια της προτεινόμενης, εντός των ορίων της Χερσαίας Ζώνης του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, εγκατάστασης ΥΦΑ. Όσον αφορά στο υδατοδρόμιο λιμένα Πάτρας, όπως σημείωσε ο κ. Σταθάκης, έχει εγκριθεί με την απόφαση τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων του λιμένα (αριθμ. πρωτ. 21911/12-7-2016 ΑΔΑ: 6ΔΖΟ4653Π8- ΖΔΟ).