Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2018

Παυσανίας Παπαγεωργίου: Ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και αξιοπρεπή εργασία για τους νέους

Βασικός στόχος της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς είναι η διασφάλιση της δυνατότητας κεντρικού συντονισμού των οριζόντιων πολιτικών για τη νεολαία. Αυτό τονίζει ο γενικός γραμματέας Παυσανίας Παπαγεωργίου μιλώντας στην «Εφημερίδας των Συντακτών».
Οπως επισημαίνει στο πλαίσιο αυτό υπάρχει ήδη μια χαρτογράφηση 7 κεντρικών αξόνων δράσης, ενώ υπογραμμίζει ότι η Γ.Γ. με αυτούς τους άξονες πατάει πάνω σε αυτά που οι νέοι ζήτησαν μέσα από διαδικασία διαβούλευσης.
Δηλαδή τη διασφάλιση αξιοπρεπών θέσεων εργασίας, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την αξιοποίησή τους στην τοπική αγορά εργασίας, τη συμμετοχή των νέων σε διαδικασίες και δομές λήψης αποφάσεων, την πρόσβαση σε προσιτή και ποιοτική εκπαίδευση.

● Ποιοι είναι οι βασικοί στρατηγικοί πυλώνες της πολιτικής της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς;
Κατ’ αρχάς βρισκόμαστε μπροστά σ’ ένα νέο ξεκίνημα όσον αφορά τις πολιτικές για τους νέους ανθρώπους και τη συμμετοχή τους στον διάλογο και στα κέντρα λήψης αποφάσεων.
Κι αυτό θέλουμε να δείξουμε με την επανίδρυση της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, βασική αποστολή της οποίας είναι η διασφάλιση της δυνατότητας κεντρικού συντονισμού των οριζόντιων πολιτικών για τη νεολαία.
Προηγήθηκε η κατάρτιση Πλαισίου Στρατηγικής για την ενδυνάμωση των Νέων, που περιλαμβάνει τους παρακάτω 7 βασικούς στόχους βάσει των οποίων καταρτίζονται οι πολιτικές μας.
  • Προαγωγή της αυτονομίας και ανεξαρτησίας των νέων και διευκόλυνση της μετάβασής τους στην ενήλικη ζωή.
  • Προσιτή και ποιοτική εκπαίδευση-κατάρτιση-μαθητεία.
  • Αξιοπρεπής εργασία και ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας των νέων.
  • Διασφάλιση υγείας, πρόνοιας και ευεξίας.
  • Ενίσχυση της συμμετοχής των νέων στη δημοκρατική ζωή.
  • Μείωση των ανισοτήτων μεταξύ των νέων.
  • Τέλος, δημιουργία πόλεων φιλικών προς τους νέους και δημογραφική ανανέωση της υπαίθρου.
● Σε σχέση με προτεραιότητες πού δίνετε έμφαση;
Στόχος της ΓΓΝΓ είναι οι προτεραιότητες της στρατηγικής της να διαμορφώνονται μέσα από διαρκή διάλογο με τα ενδιαφερόμενα μέρη, που δεν είναι άλλα από τους ίδιους τους νέους και τις τοπικές κοινωνίες. Κατά τη διάρκεια κατάρτισης του στρατηγικού πλαισίου πραγματοποιήθηκαν διαβουλεύσεις με φορείς νεολαίας, από τις οποίες προέκυψαν σημαντικά συμπεράσματα. Οι προτεραιότητές μας είναι συντονισμένες με τις πραγματικές ανάγκες των νέων. Αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας, ανάπτυξη δεξιοτήτων και αξιοποίησή τους στην τοπική αγορά εργασίας, συμμετοχή των νέων σε διαδικασίες και δομές λήψης αποφάσεων, πρόσβαση σε προσιτή και ποιοτική εκπαίδευση είναι από τα βασικά ζητήματα που αναδείχτηκαν μέσα από αυτόν τον ανοιχτό διάλογο.
● Σε μια περίοδο υψηλής ανεργίας έχετε ενδείξεις ή στοιχεία ότι τα προγράμματα π.χ. στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση αποδίδουν και σε ποιες ηλικίες; Δηλαδή μπορεί να βοηθηθεί ο ενδιαφερόμενος στην ένταξη στην αγορά εργασίας;
Σήμερα πλέον αναστρέφεται το σκηνικό και έχουμε την ευκαιρία να στηρίξουμε τις πρώτες κινήσεις για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Στον χώρο της ποιοτικής κατάρτισης και της μαθητείας πολλοί εκπαιδευόμενοι, αφού περάσουν την περίοδο της πρακτικής τους άσκησης σε κάποιες επιχειρήσεις, μετά παραμένουν ως εργαζόμενοι, εντάσσονται δηλαδή στο στελεχικό δυναμικό της επιχείρησης. Αρα αυτό είναι μια σημαντική παράμετρος που αποδεικνύει ότι οι σπουδαστές βοηθιούνται να ενταχθούν στην αγορά εργασίας μέσω αυτού του τρόπου.
● Στη σύνθεση των δράσεων και των προγραμμάτων λαμβάνεται υπ’ όψιν ανά περιοχή ο τοπικός χαρακτήρας της οικονομίας;
Λαμβάνεται σ’ ένα βαθμό που δεν επιβαρύνει της ανάγκες και τους στόχους για το σύνολο κι αυτό φαίνεται από τις ειδικότητες και τις κατευθύνσεις που προτείνονται. Με οργανωμένο διάλογο ζητάμε από όσους ενεργοποιούνται στον χώρο της νεολαίας και της εκπαίδευσης να μεταφέρουν μια ανίχνευση αναγκών της τοπικής αγοράς εργασίας, της τοπικής οικονομίας, της τοπικής κοινωνίας και αναλόγως να προτείνουν προγράμματα.
● Είναι επαρκής η διασύνδεση με τις επιχειρήσεις; Υπάρχει συνεργασία σε αυτό το επίπεδο με την ιδιωτική οικονομία;
Επειδή αναφέραμε πριν ότι οι σπουδαστές συνεχίζουν και εργάζονται σε επιχειρήσεις στις οποίες προηγουμένως έχουν κάνει την πρακτική τους, να εξηγήσουμε τι σημαίνει αυτό: δίνεται η δυνατότητα στους σπουδαστές να κάνουν την πρακτική τους, που είναι 6μηνη – 960 ώρες στο σύνολό της, και άρα μόνο από αυτό είναι προφανές ότι υπάρχει συνεργασία, διότι οφείλουν οι εκπαιδευόμενοι να κάνουν πρακτική μέσα σε ιδιωτικές επιχειρήσεις.
● Η ψηφιακή εποχή μπαίνει ως θεματική στα προγράμματα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς;
Η Γενική Γραμματεία, ακριβώς επειδή απευθύνεται στον νεανικό πληθυσμό, δεν θα μπορούσε να μη συμπεριλαμβάνει την ψηφιακή εποχή ως θεματική στις πολιτικές, τα προγράμματα και τις δράσεις της. Φέτος, σε συνεργασία με τη Γ.Γ. Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας σχεδιάσαμε και υλοποιούμε μια σειρά εκπαιδευτικών σεμιναρίων, που απευθύνονται σε νέους οι οποίοι θέλουν να δραστηριοποιηθούν στον χώρο της ανάπτυξης ψηφιακών παιχνιδιών.
Αυτό το νέο πρόγραμμα ξεκίνησε τον Ιούλιο τους 2018, ενώ μέχρι το τέλος του έτους προβλέπεται οργάνωση κύκλου 4 σεμιναρίων, που υλοποιούνται από 3 πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας και αφορούν την εκπαίδευση 100 νέων.
Μία άλλη πρωτοβουλία της ΓΓΝΓ και της ΓΓ Ενημέρωσης και Επικοινωνίας είναι τα εκπαιδευτικά σεμινάρια για την ανάπτυξη βασικών επαγγελματικών δεξιοτήτων στην τέχνη της εμψύχωσης και για την ενίσχυση της εγχώριας οπτικοακουστικής παραγωγής, αλλά και η παροχή ευκαιριών, που θα ανακοινωθεί εντός των ημερών, για νέους δημιουργούς στον χώρο της κινηματογραφικής παραγωγής ταινιών μικρού μήκους.
● Σε σχέση με τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας πώς αξιολογείτε τον θεσμό;
Είναι ένας πάρα πολύ βασικός θεσμός. Οταν ξεκινούσε το 1997, υπήρχε η αντίληψη ότι τα ΣΔΕ πρέπει να εγγραμματίσουν τον κόσμο που το χρειάζεται και μετά να κλείσουν και αυτό θα αποδείκνυε και την επιτυχία τους, όμως βλέπουμε ότι μέσα στην περίοδο της κρίσης, μέσα στην περίοδο που το προσφυγικό και η μετανάστευση πήραν τόσο μεγάλες διαστάσεις ως ζητήματα, είναι τώρα πιο χρήσιμα παρά ποτέ. Η κρίση δημιούργησε ανεργία, η ανεργία σπρώχνει τους ανθρώπους να καλύψουν ζητήματα που θα τους βοηθήσουν να βρουν δουλειά ή να αναβαθμίσουν τη δουλειά που ήδη έχουν μέσω των ΣΔΕ. Οσον αφορά το ζήτημα των μεταναστών και των προσφύγων, τα ΣΔΕ προσφέρουν μια μεγάλη διέξοδο σε αυτούς τους ανθρώπους. Αν πρέπει ν’ αξιολογήσουμε τον θεσμό, θα λέγαμε πως είναι πιο χρήσιμος από ποτέ.
● Οι δράσεις σας εκτείνονται και σε κατάρτιση των μεταναστών ή προσφύγων;
Σε όλες τις δομές ΔΒΜ υποδεχόμαστε μετανάστες και πρόσφυγες και μάλιστα τα ΣΔΕ έχουν αναπτύξει έναν άτυπο μηχανισμό που με ενισχυτική διδασκαλία φτάνουν τους ανθρώπους αυτούς σ’ ένα επίπεδο γλώσσας, ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν μετά το σχολείο. Αλλά και στις υπόλοιπες δομές μας στα ΚΔΒΜ, στα ΙΕΚ μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα μετανάστες.
Γιώργος Αλεξάκης – efsyn.gr
agriniotimes