Κύριε Υπουργέ,
Η κατασκευή της Αμβρακίας Οδού αποτελεί έργο πνοής για τη Δυτική Ελλάδα. Τα συνολικά 48,5 χλμ. αυτής θα αποτελέσουν έναν ασφαλή αυτοκινητόδρομο με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές που θα συνδέει την Ιόνια Οδό με το αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου – Πρέβεζας, καθώς και με το νησί της Λευκάδας, συνιστώντας μοχλό ανάπτυξης και τουριστικής ώθησης της περιοχής.
Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε στις 16 Μαρτίου 2010 με μια ιδιαίτερη τμηματοποίηση. Πιο συγκεκριμένα, το έργο χωρίστηκε σε τέσσερα τμήματα με ξεχωριστούς προϋπολογισμούς και ξεχωριστές εργολαβίες.
Η ολοκλήρωση, ωστόσο, του έργου βάλτωσε, με αποτέλεσμα η Αιτωλοακαρνανία και η ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας να συνεχίζουν να πληρώνουν υψηλό φόρο αίματος λόγω της κακής κατάστασης του οδικού δικτύου.
Στις με αρ. πρωτ. 5912/2016 και 3189/2018 ερωτήσεις μου προς τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών είχα θέσει τα παραπάνω ζητήματα και είχα ζητήσει ενημέρωση για την πορεία υλοποίησης του έργου.
Η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών συνίστατο αρχικά στην πρόθεση του Υπουργείου για χορήγηση παρατάσεων των προθεσμιών ολοκλήρωσης των εργολαβιών με την επίκληση λόγων που ανάγονταν σε καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, στην αντιμετώπιση γεωτεχνικών προβλημάτων, στην ανάγκη τροποποίησης των σχετικών μελετών, στην έκδοση περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων κλπ. Στη συνέχεια, όταν δε και οι παρατάσεις αυτές δεν στάθηκαν αρκετές για την υλοποίηση του έργου, το Υπουργείο απαντώντας σε νέα ερώτησή μου με ενημέρωσε ότι η 1η και η 2η σύμβαση θα εκτελεσθούν με τις ήδη εγκατεστημένες εργολαβίες, ενώ η 3η και η 4η σύμβαση θα ενταχθούν σε νέα εργολαβία. Εντέλει λίγους μήνες μετά δημοπρατήθηκε εργολαβία-σκούπα.
Σήμερα, ήδη εννέα και πλέον χρόνια από την έναρξη των εργασιών, έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία από τα τέλη Απριλίου 2019 ένα μικρό μόνο μέρος της οδού μήκους μόλις 15 χιλιομέτρων, συνδέοντας το Άκτιο με την Βόνιτσα, ενώ το υπόλοιπο τμήμα παραμένει σε εκκρεμότητα. Εργασίες δε, δεν βρίσκονται σε εξέλιξη σε κανένα τμήμα.
Ήδη, οι δικαστικές εμπλοκές που έχουν προκληθεί λόγω της προσφυγής των ενδιαφερόμενων εταιριών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά και την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για καρτέλ στα δημόσια έργα, φαίνεται ότι οδηγούν το διαγωνισμό σε ακύρωση και το μέλλον του έργου σε αβεβαιότητα. Δεν θα πρέπει δε να λησμονείται ότι το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ ως έργο-γέφυρα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, η οποία με τα δεδομένα αυτά δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα συνεχίσει να υφίσταται.
Κύριε Υπουργέ, οι πολίτες της Αιτωλοακαρνανίας, της Πρέβεζας, της Λευκάδας, απαιτούν συγκεκριμένες απαντήσεις και δεσμεύσεις του Υπουργείου για την κατασκευή της Αμβρακίας οδού, ενός έργου που η ολοκλήρωσή του όχι μόνο θα συνεπάγεται καλύτερες και ταχύτερες μετακινήσεις, αλλά κυρίως θα εδραιώσει την ασφάλεια στο ιδιαίτερα επικίνδυνο οδικό δίκτυο της περιοχής, όπου συνεχίζουμε να θρηνούμε θύματα. Επισημαίνω ότι ιδίως στο 4ο τμήμα του έργου (Παράκαμψη Αμφιλοχίας) έχουμε δυστυχώς σταθερά σε ετήσια βάση θανατηφόρα ατυχήματα καθώς και ατυχήματα με σωματικές βλάβες. Πλέον είναι πιο φανερό από ποτέ, ότι η κατασκευή του έργου βρίσκεται “στον αέρα” και είναι άγνωστο το εάν και πότε θα ολοκληρωθεί. Είναι συνεπώς η στιγμή για λήψη πολιτικών αποφάσεων και ευθεία αντιμετώπιση του προβλήματος στη βάση της αποφυγής οποιωνδήποτε καθυστερήσεων, παρατάσεων, διοικητικών και δικαστικών εμπλοκών. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την έναρξη του έργου δεν υπάρχει περιθώριο για χάσιμο άλλου χρόνου και το Υπουργείο θα πρέπει να θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την εξέλιξη και ολοκλήρωση αυτού.
Κατόπιν αυτών ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1.Ποια είναι σήμερα τα δεδομένα που επικρατούν στην εξέλιξη του διαγωνισμού και της εργολαβίας κατασκευής της Αμβρακίας οδού;
2.Πώς σκοπεύει το Υπουργείο να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο ακύρωσης της εργολαβίας-σκούπα και σε ποιες ενέργειες θα προβεί για να διασφαλίσει τόσο την απρόσκοπτη κατασκευή του έργου όσο και τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου; Ποιος θα είναι ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου σε μία τέτοια περίπτωση και πως θα διασφαλισθεί ότι δεν θα χρειαστεί πάλι η πάροδος ετών μέχρι να δοθεί τελικά στην κυκλοφορία;
3.Σε ποιες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο ώστε να εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του έργου και τη μη απώλεια των κοινοτικών πόρων;
4.Έχει προβεί το Υπουργείο στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αντιμετωπισθούν ολοκληρωτικά και σε μόνιμη βάση οι παράγοντες που προκάλεσαν την καθυστέρηση των εργολαβιών (όπως οι καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις, στις απαλλοτριώσεις κλπ);
5. Υφίστανται σήμερα άλλα δεδομένα που ενδέχεται να προκαλέσουν νέες καθυστερήσεις στο έργο και αν ναι ποιά είναι αυτά και πώς σκοπεύει να τα αντιμετωπίσει το Υπουργείο ώστε οι πολίτες της Δυτικής Ελλάδας να μην βρεθούν και πάλι προ εκπλήξεων και νέων παρατάσεων ;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Δημήτρης Κωνσταντόπουλος