Διευκρινίσεις έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός οικονομικών κ. Τρ. Αλεξιάδης σχετικά με τα κριτήρια κατάσχεσης τραπεζικών λογαριασμών για οφειλές προς το δημόσιο μετά και από σχετική ερώτηση του Βουλευτή Ε. Μπασιάκου.
Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του ν.δ. 356/1974 (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), όπως ισχύει, και του άρθρου 48 παρ.1 του ν.4174/2013, ο Προϊστάμενος της αρμόδιας για την είσπραξη των ληξιπροθέσμων χρεών Δ.Ο.Υ...
υποχρεούται στη λήψη αναγκαστικών μέτρων (κατάσχεση ακινήτων, κατάσχεση κινητών είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεών του εν γένει στα χέρια τρίτων, καθώς και στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων κατά τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 2915/2001 και των άρθρων 30, 30α και 30β του ν.δ. 356/1974) κατά των οφειλετών του Δημοσίου για το καθυστερούμενο μέρος του χρέους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτού, είτε αθροιστικά είτε καθένα χωριστά, κατά την ελεύθερη κρίση του, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου (όπως διακοπή της παραγραφής), προκρίνοντας το προσφορότερο μέτρο για την άμεση είσπραξη της οφειλής.
υποχρεούται στη λήψη αναγκαστικών μέτρων (κατάσχεση ακινήτων, κατάσχεση κινητών είτε στα χέρια του οφειλέτη είτε κινητών και απαιτήσεών του εν γένει στα χέρια τρίτων, καθώς και στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων κατά τις διατάξεις του άρθρου 24 του ν. 2915/2001 και των άρθρων 30, 30α και 30β του ν.δ. 356/1974) κατά των οφειλετών του Δημοσίου για το καθυστερούμενο μέρος του χρέους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτού, είτε αθροιστικά είτε καθένα χωριστά, κατά την ελεύθερη κρίση του, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου (όπως διακοπή της παραγραφής), προκρίνοντας το προσφορότερο μέτρο για την άμεση είσπραξη της οφειλής.
Στο πλαίσιο αυτό, παρέχονται κατά καιρούς οδηγίες με εγκυκλίους στους Προϊσταμένους των Δ.Ο.Υ. να εξαντλούν όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την ανεύρεση περιουσιακών στοιχείων και κάθε πηγής εσόδων των οφειλετών καθώς και των συνυπόχρεων σε καταβολή προσώπων, με άμεση προτεραιότητα στους μεγάλους οφειλέτες.
Ειδικότερα, έχει επισημανθεί ότι, για την υλοποίηση των ανωτέρω, η λήψη των αναγκαστικών και λοιπών μέτρων είσπραξης θα πρέπει να γίνεται χωρίς διακρίσεις, με κριτήρια απολύτως αντικειμενικά, δηλαδή να σχετίζεται με το ύφος της οφειλής, την παλαιότητα, το είδος αυτής και όχι επιλεκτικά (να μην σχετίζεται με το πρόσωπο του οφειλέτη, νομικό ή φυσικό).
Επιπλέον, επισημαίνεται ότι με την εγκύκλιο της Υπηρεσίας ΠΟΛ.1109/14.4.2014 κοινοποιήθηκαν οι διατάξεις της παραγράφου Α' (τροποποίηση διατάξεων ν.δ. 356/1974 - Κ.Ε.Δ.Ε.) του τρίτου άρθρου του κεφαλαίου Β' του νόμου 4254/2014, με τις οποίες, μεταξύ άλλων, προστέθηκαν νέα εδάφια στο άρθρο 9 του Κ.Ε.Δ.Ε., με τα οποία αυξήθηκε από τριακόσια σε πεντακόσια ευρώ το όριο οφειλών για την είσπραξη των οποίων δεν λαμβάνονται αναγκαστικά μέτρα (κατάσχεση ακινήτων και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη), καθώς επίσης προστέθηκαν νέα εδάφια στο άρθρο 30Α του Κ.Ε.Δ.Ε., με τα οποία καθορίστηκε το ποσό των πενήντα ευρώ ως ελάχιστο ποσό οφειλής για την επιβολή κατάσχεσης στα χέρια πιστωτικών ιδρυμάτων, εξαιρουμένης της κοινοποίησης με τη διαδικασία του άρθρου 30Β του Κ.Ε.Δ.Ε.