Η χώρα αλλάζει ραγδαία στο κομμάτι των υποδομών και μαζί «σέρνει» σε αναβάθμιση και τα μεταφορικά δίκτυα που διαθέτει. Τα προβλήματα και τα κουσούρια που άφησε η κρίση είναι αδιαμφισβήτητα πολλά. Ειδικά στις μεταφορές το βλέπουμε έντονα. Λιγοστό προσωπικό, προβλήματα με τη συντήρηση, αδυναμία προσφοράς υψηλής ποιότητας μεταφορικό έργο είναι κάποια από αυτά. Αφήνοντας με αργό ρυθμό την σφοδρότερη οικονομική κρίση που γνώρισε η χώρα την τελευταία δεκαετία είναι ώρα να δούμε μπροστά.
Έχοντας ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον και θέλοντας να παίξουμε ένα ενεργό ρόλο όντας σε ένα στρατηγικό σημείο της Ευρωπαϊκής Ηπείρου πρέπει να δούμε την πύκνωση των μεταφορικών δικτύων αστικών και υπεραστικών μέσα από ένα νέο φιλόδοξο πλάνο.
Το μεγάλο πλεονέκτημα που έχουμε αυτή τη φορά, είναι ότι δεν σχεδιάζουμε από το μηδέν. Τα βήματα που έχουμε κάνει είναι τεράστια. Η Ελλάδα διαθέτει ένα πολύ υψηλής ποιότητας και λειτουργικότητας δίκτυο αυτοκινητόδρομων το οποίο μέσα στην επόμενη πενταετία θα ενισχυθεί και θα συμπληρωθεί. Έχει επίσης δύο δυναμικά κεντρικά λιμάνια σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη και κάποια άλλα πολύ σημαντικά περιφερειακά, έχει το δυναμικό αεροδρόμιο της Αθήνας που προετοιμάζει νέες επενδύσεις και το υπό αναβάθμιση της Θεσσαλονίκης ενώ ετοιμάζεται να κατασκευαστεί ένα νέο κομβικό αεροδρόμιο στο Ηράκλειο και αναβαθμίζονται άλλα 13 από τη fraport.
Στα σιδηροδρομικά δίκτυα είμαστε επιτέλους μία ανάσα από την ολοκλήρωση του διαδρόμου Πειραιάς-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, έχουμε απελευθερωμένη αγορά με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ειναι κάτω από την σκέπη της Ιταλικής FS, να λειτουργούν ακόμα 2 εταιρείες, ενώ μέσα στην επόμενη πενταετία προγραμματίζεται να φτασει το τραίνο στην Πάτρα και να έχουν ηλεκτροδοτηθεί οι περιφερειακές γραμμές Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος.
Ξεκινά η κατασκευή του πρώτου μεγάλου Logistics Park στο Θριάσιο και προετοιμάζεται ακόμα ένα στη Θεσσαλονίκη ενώ υπάρχουν σχέδια για άλλα σε σημαντικά λιμάνια της χώρας.
Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την αναγέννηση των ΒΙΠΕ και της αγροτικής και βιομηχανικής παραγωγής δίνουν ένα αισιόδοξο μήνυμα. Η Ελλάδα δεν είναι η Ψωροκώσταινα του παρελθόντος, σκέφτεται πιο διευρυμένα και έχει τη δυνατότητα να κάνει ένα δυναμικό comeback στο Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Σε αυτό το διαρκώς εναλλασόμενο περιβάλλον που μεταμορφώνει την εικόνα της χώρας, έχουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε νέες υποδομές ακόμα πιο ισχυρές. Το πλάνο της Σιδηροδρομικής Εγνατίας με όλες τις δυσκολίες και τις αντιξοότητες που έχει μπορεί να γίνει ο επόμενος μεγάλος στόχος. Το Sea2Sea είναι ικανό να πάρει τα κεφάλαια που χρειάζεται για το ανατολικό της τμήμα.
Στο πεδίο των αυτοκινητόδρομων η ολοκλήρωση του Ε65 και της Ιόνιας Οδού προς βορρά, η μεγάλη παράκαμψη (οδική και σιδηροδρομική) της Αττικής και η ολοκλήρωση του οδικού «δαχτυλιδιού» της Πελοποννήσου είναι τα επόμενα μεγάλα στοιχήματα.
Τα λιμάνια και τα αεροδρόμια έχοντας κατά βάση ιδιωτικοποιηθεί μπορούν να φέρουν σημαντικές επενδύσεις και η προγραμματισμένη «έξυπνη» παραχώρηση τμημάτων των λιμένων αλλά και η αξιοποίηση των 23 υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων μπορεί να προσδώσει ακόμα ένα λιθαράκι στην μετεξέλιξη τους.
Σε όλα αυτά χρειάζεται βέβαια και η ομπρέλα των πολιτικών εκείνων που θα βοηθήσουν από τη μία στην προσέλκυση επενδύσεων και θα αναδείξουν από την άλλη την κομβική για τις μεταφορές θέση της Ελλάδας.
Σε όλα τα παραπάνω δεν φαίνεται κάποια γκρίζα σκιά παρά μόνο ευκαιρίες. Είναι στο δικό μας χέρι αυτές οι ευκαιρίες να γίνουν πραγματικότητα και η χώρα να γίνει ένα διεθνές εμπορικό hub το οποίο θα φέρει πλούτο και ευημερία.
Νίκος Καραγιάννης – ypodomes.com