Η νέα χρονιά βρίσκει την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας πανέτοιμη να προχωρήσει τις διαδικασίες για μεγάλα έργα και δράσεις
Πριν από λίγα χρόνια μπροστά από το αρκτικόλεξο «ΤΕΙ» προστέθηκε το γράμμα «Α» της Ανώτατης, με στόχο να υπογραμμιστεί και τυπικά η αναβάθμιση που επιχειρείτο στα τεχνολογικά ιδρύματα της χώρας. Μόνο λίγο καιρό μετά, έγινε σαφές ότι η αναβάθμιση είχε μείνει μόνο στην ονομασία.
Στη συνέχεια εφαρμόστηκε το σχέδιο «Αθηνά» το οποίο - όπως αναφέρεται ακόμα και σε έκθεση του ΟΟΣΑ - δεν επέφερε τον απαραίτητο εξορθολογισμό στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Πως θα μπορούσε άλλωστε, αφού παρά τις υποδείξεις του διεθνούς οργανισμού να συνενωθούν τα νεώτερα ιδρύματα μικρού μεγέθους, στα οποία έτρεχαν κοινά προγράμματα, επιστημονικά ατελή και με ελλειπή υλικοτεχνική υποδομή, στην μία εκ των δύο περιπτώσεων συνένωσης, σε αυτή του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, ενώθηκαν δύο από τα παλαιότερα Ιδρύματα, με επαρκέστατο επιστημονικό πεδίο, πλήρη υλικοτεχνική υποδομή και διακριτές κατευθύνσεις.
Όμως τα κριτήρια τότε ήταν διαφορετικά και στο χώρο της Παιδείας όπως και σε άλλους χώρους που σχετίζονταν άμεσα με τις παροχές του Κράτους προς τους πολίτες. Σήμερα που δεν έχουν αλλάξει μόνο τα κριτήρια αλλά και αρκετοί από τους πολίτες που αγωνίζονται για το νομό δίνεται μια μεγάλη ευκαιρία. Μια ευκαιρία που θα κερδηθεί αν απαντήσουμε δίκαια στο ερώτημα που τίθεται πλέον σε όλες τις περιφερειακές τοπικές κοινωνίες «Χρειάζεται στ’ αλήθεια τριτοβάθμια εκπαίδευση στην περιοχή μας;».
Η απάντηση είναι αυτονόητη. Πέρα από συμφεροντολογικές θεωρήσεις, μακριά από… «αριστειακές» τοποθετήσεις, με δεδομένο το κατεπείγον του ζητήματος και το χρέος απέναντι στους φοιτητές και την εκπαίδευση στη χώρα, απέναντι στις προοπτικές ανάπτυξης.
Η πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι καταρχάς να προβούμε σε μια πλήρη και ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση. Μια μεταρρύθμιση που δε θα μείνει στα χαρτιά, που δε θ’ αρκεστεί στη μεταφορά τμημάτων από τη μια πόλη στην άλλη, αλλά που θα λάβει υπόψιν τις διαφορές και τις ανάγκες κάθε περιοχής, τις προοπτικές και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και θα εφαρμόσει ταχύτατα στρατηγική προσαρμογής στην ταχύτητα «πλεύσεως» του ψηφιοποιημένου κόσμου της γνώσης. Ο διάλογος με την τοπική κοινωνία και τους φορείς, καθώς και στους κόλπους της πολιτειακής ηγεσίας επί του ζητήματος, υπήρξε εξαντλητικός κατά το τελευταίο έτος. Και θα ενταθεί ακόμα περισσότερο τους επόμενους μήνες.
Τη λύση μπορεί να αναζητήσει κανείς μόνο στο τρίπτυχο «εξορθολογισμός-ρεαλισμός-βιωσιμότητα». Οι πρωτοβουλίες δε αρκεί πάντα να είναι τολμηρές ή ριζοσπαστικές για να είναι αποδοτικές. Πρέπει να εδράζονται σε λογικές επιλογές, να είναι συμβατές με την προσπάθεια που διαχρονικά κατέβαλε το ίδιο το ΤΕΙ Μεσολογγίου για την ουσιαστική του αναβάθμιση. Πέρα από νομικούς φορμαλισμούς, αθέμιτους ανταγωνισμούς, αναχρονισμούς, συμφέροντα και ψηφοθηρία σε μεγάλες δεξαμενές.
Ο σχεδιασμός, λοιπόν, που προωθείται βασίζεται πάνω σε τρεις παραγωγικούς-οικονομικούς πυλώνες.
Στη διαχρονική ανάγκη αξιοποίησης των υδάτινων πλουτοπαραγωγικών πηγών (Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού, Τριχωνίδα, Αχελώος), στην προοπτική ενίσχυσης και ανάπτυξης της τοπικής γεωργικής παραγωγής και της διακομιδή της (παραποτάμιες ζώνες Ευήνου-Αχελώου, εκτεταμένες δενδροκαλλιέργειες, κτηνοτροφία, τυροκομία, λιμενικές ζώνες και οδικά δίκτυα) και στη μελλοντική ήπια τουριστική ανάπτυξη (αρχαιολογικός αθλητικός- ιαματικός και οικοτουρισμός).
Και με βάση αυτά τα δεδομένα στον αγροτοπαραγωγικό νομό των 250.000 κατοίκων που πλέον διαπερνάται από έναν διεθνή οδικό άξονα και συνδέεται άμεσα με τρία μεγάλα λιμάνια η στόχευση και πρόταση είναι αυτή ακριβώς: όχι απλά η εκ νέου αυτονομία του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος με στενά κριτήρια τοπικιστικής αντίληψης, αλλά η αναγωγή του ΤΕΙ σε κεντρικό Φορέα Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Έρευνας με αντικείμενο την ανάπτυξη και αξιοποίηση της αγροτικής παραγωγής και την οικονομική και διοικητική της διαχείριση, με ταυτόχρονη εισαγωγή της επιστημονικής έρευνας, με την προσφορά υψηλού επιπέδου, τεκμηριωμένης γνώσης στους φοιτητές και τους μεταπτυχιακούς ερευνητές μέσω της ταυτόχρονης δημιουργίας Ερευνητικού Ινστιτούτου Αγροτικής Παραγωγής.
Ο ανασχεδιασμός αυτός δεν αφορά τη γεωγραφική ανακατανομή του «χάρτη» της εκπαίδευσης στην περιοχή μας, αλλά την επίσημη αναβάθμιση του ενός αυτόνομου Ιδρύματος που θα συγκεντρώνει τις προτιμήσεις των υποψηφίων φοιτητών οι οποίοι θ’ ασχοληθούν με το προσφερόμενο αντικείμενο, θα διαθέτει επαρκείς υποδομές, εκπαιδευτικό προσωπικό και σχέδιο για το μέλλον. Και η ενίσχυση και η αυτονόμηση του αρχαιότερου Γ’ βάθμιου εκπαιδευτικού Ιδρύματος του νομού, του ΤΕΙ Μεσολογγίου, θα αποτελέσει την αρχή για να μπορέσει να ρυθμιστεί στο σύνολό της η παροχή όλων των βαθμίδων μεταλυκειακής εκπαίδευσης αλλά και την επιστημονική βάση για να μπορέσουν να συνεχίσουν βιώσιμα να λειτουργούν τμήματα Ανώτατης εκπαίδευσης και σε άλλες περιοχές του νομού που μόνα τους θα κινδυνεύσουν στο μέλλον με αφανισμό.
Και ο αγώνας για να έχει αύριο η Γ/θμια και η Ανώτατη Εκπαίδευση στο νομό μας δεν είναι απλά η υποχρέωση όλων όσων εργαζόμαστε για την εκπαίδευση και το αύριο της νέας γενιάς στη χώρα μας αλλά και η μια από τις ελάχιστες ευκαιρίες για τους πολίτες να αποκτήσουν κάτι τόσο σταθερό και επωφελές μέσα στα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Και για το λόγο αυτό πρέπει όλοι μας να συμπορευθούμε, γυρνώντας την πλάτη στις τοπικιστικές μικροπολιτικές του παρελθόντος για να επιτύχουμε κάτι μεγάλο και μόνιμο. Όλοι όσοι μπορούμε να σηκώσουμε το βάρος και τις ευθύνες.