Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ: 2α Σεπτεμβρίου του 31 πχ. Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΟΥ ΑΚΤΙΟΥ

-Δύο στόλοι βρίσκονται σε διάταξη μάχης. Στις απέναντι ακτές, τα στρατεύματα ξηράς περιμένουν πάνοπλα στο τι θα συμβεί. 
-Δύο διαφορετικοί κόσμοι συγκρούονται και το αποτέλεσμα της σύγκρουσης θα επηρεάσει την ροή της ιστορίας. 
     Δεν είναι εμφύλια ρωμαϊκή διαμάχη αλλά σύγκρουση για επιβίωση δύο διαφορετικών πολιτισμών. Του Ρωμαϊκού Πολιτισμού και του Πολιτισμού των Ελληνιστικών χρόνων.

Η Κλεοπάτρα Z’ των Πτολεμαίων
Η τελευταία Βασίλισσα του Ελληνιστικού κράτους της Αιγύπτου. 
    Μια γυναίκα άσχημη που αντιλήφτηκε ότι την δύναμη σε ένα κράτος την προσφέρει ο πολιτισμός. Όπλο είναι όχι ο κίτρινος χρυσός αλλά το κίτρινο σιτάρι. Με αυτό γονάτισε τις λεγεώνες τριών συνεχόμενων Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
    Η μόνη Πτολεμαίος που εκτός από την Ελληνική γλώσσα μιλούσε σε όλες τις γλώσσες των υπηκόων της. Η είσοδός της και με όσα έγιναν εκεί στην Έφεσο το 32 πχ, τρόμαξαν ακόμα περισσότερο την ήδη θορυβημένη Ρώμη. Πήγε εκεί για να συμφωνήσει με τους βασιλείς όλων των ανατολικών κρατών για το μέλλον τους στην μετά την επικείμενη νίκη της, κατά της Ρώμης.
     Μίλησε σε κάθε βασιλέα στην δική του γλώσσα, χωρίς διερμηνείς και διαμεσολαβητές. Τους κέρδισε την εμπιστοσύνη, τους ανανέωσε τις ελπίδες για μια ισότιμη συμμαχία κρατών όπως την είχε κάνει πράξη το 34 πχ με την ανακήρυξη της Ελληνιστικής Αιγύπτου ως κράτος μητρόπολη. Ήταν και παραμένει, ως μια μοναδική απόφαση στις διαιρέσεις ενός κράτους με ταυτόχρονη ίδρυση διοικητικών μηχανισμών συνδιοίκησης. Μια στρατηγική απόφαση μοναδική στην ιστορία.
       Επόμενος σταθμός της η Αθήνα, ο μεγάλος εχθρός των Μακεδόνων. Οι Αθηναίοι για πρώτη φορά υποδέχονται ένα απόγονο των Πτολεμαίων και κατ' ορισμένους ιστορικούς την τελευταία βασίλισσα απόγονο του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Σημειώνουμε ότι για μια σημαντική ομάδα ιστορικών ο ιδρυτής του Ελληνιστικού Βασίλειου της Αιγύπτου, ο Πτολεμαίος ο Σωτήρ, ήταν αλλάδερφος (από πατέρα) του Μ. Αλεξάνδρου. 
    Η συμφωνία με την Αθήνα σφραγίζεται με την εγκατάσταση στην Ακρόπολη των Αθηνών, των δύο αγαλμάτων, της Κλεοπάτρας και του Αντώνιου.
Όλα πλέον είναι έτοιμα για την σύγκρουση με την συντηρητική Ρώμη.
       Η Ρώμη για να αντιμετωπίσει την εσωτερική αντίδραση, τους υποστηρικτές του Αντωνίου, παρουσιάζει και δεύτερη πλαστή διαθήκη (η πρώτη ήταν του Ιούλιου Καίσαρα προς τον Οκταβιανό). Καταλύεται το άσυλο του Ιερού ναού των Εστιάδων, εκεί όπου φυλάσσονταν οι διαθήκες, ανασύρουν μια δήθεν διαθήκη του Αντωνίου και παρουσιάζουν στους Ρωμαίους πολίτες ότι ο Αντώνιος θα διαθέσει μετά θάνατό του τα δικαιώματά του στην Κλεοπάτρα και στα παιδιά που απέκτησε με αυτή. 
       Ακόμα και τότε οι υποστηρικτές του Αντωνίου στη Ρώμη αντιστέκονται. Από την μιά πλευρά αρνούνται να ενισχύσουν την στρατιά του Οκταβιανού, που τους περιμένει στο Βρηνσήδιο, και από την άλλη προσπαθούν να δημιουργήσουν την φιλορωμαική τάση μέσα στο στρατόπεδο του Αντωνίου και της Κλεοπάτρας. Στόχος τους η αποφυγή της σύγκρουσης.
     
    Για ένα ολόκληρο χρόνο οι δύο μεγαλύτερες στρατιές, που είχε δεί μέχρι τότε η Ελλάδα, συγκρούονται γύρω από την περιοχή του Αμβρακικού κόλπου. 
      Μάχες πεζικού, ιππικού και ναυτικού. Όλες οι συγκρούσεις και τα γεγονότα του ενός έτους παρατίθενται, όπως περιγράφονται στα αρχαία κείμενα, αναλυτικά στο βιβλίο της ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑΣ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ
   
 Υπάρχει όμως μια σοβαρή διαφορά στο σκεπτικό με το οποίο γράφθηκε αυτό το βιβλίο, σε σχέση βέβαια με τις άλλες αναφορές νεώτερων ιστορικών.
     
Εδώ, τα γεγονότα του ενός έτους συγκρούσεων, οι κινήσεις και συγκεντρώσεις στρατευμάτων, καθώς και τα φυσικά δεδομένα,   τίθενται πάνω σε χάρτες, για να αποδείξουν ότι όσα, κατά εντολή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων (απογόνων του Αντωνίου), γράφηκαν 200 χρόνια μετά από την ναυμαχία του Ακτίου, είχαν σκοπό να αλλάξουν την ιστορία και ταυτόχρονα να  δυσφημήσουν την πανέξυπνη γυναίκα που βρέθηκε δύο φορές πρό των πυλών της εξουσίας της Ρώμης. 
     Από τους εν λόγω συγγραφείς, ο ένας, ο Ιώσηπος, μετά την συγγραφή του και την απόδοση ευθύνης στην Κλεοπάτρα για την απώλεια της ναυμαχίας (ότι δήθεν η ήττα προήλθε από την αλόγιστη κίνηση της Κλεοπάτρας να σπάσει τον κλοιό των πλοίων του Αντωνίου και να διαφύγει στο πέλαγος),  τιμήθηκε με τον τίτλο του Ρωμαίου Πολίτη.  Έφτασε σε σημείο ο Ιώσηπος να ανατρέψει ακόμα και τα φυσικά φαινόμενα.
     Για το θέμα της ναυμαχίας και προς τιμή της η Ακαδημία Αθηνών δια της εγκυκλοπαίδειας του Ελληνικού Έθνους, έχει τοποθετηθεί επίσημα: «Στην πραγματικότητα όμως ο Αντώνιος προδόθηκε από τον ίδιο τον στρατό του. Ενώ η ναυμαχία βρισκόταν σε κρίσιμη φάση και ο Αντώνιος επιδιώκοντας με τη βοήθεια του ΒΔ ανέμου να υπερκεράσει το αριστερό της εχθρικής παράταξης, συγκρούονταν με τον Αγρίππα, το μεγαλύτερο μέρος του στόλου του αποστάτησε…»
      Στο βιβλίο της ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑΣ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ "Η ναυμαχία του Ακτίου και οι επί ένα έτος συγκρούσεις στην περιοχή" , δίνεται απάντηση σε όλα τα αναπάντητα των συγγραφέων που στην προσπάθειά τους να γράψουν με μένος κατά της Κλεοπάτρας και της Ελληνιστικής Αιγύπτου, δημιούργησαν τα αναπάντητα κενά στην ιστορία. 
     Η πρώτη παρουσίαση των στοιχείων του βιβλίου, στηριγμένα στην επί 25 έτη έρευνα του Γερμανού αρχαιολόγου και αρχιτέκτονα, υποστηρικτή και συνεργάτη του συλλόγου, του Goest Faisst, έγινε στις 13 Σεπτεμβρίου 2008. Το 2011 η ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ κυκλοφόρησε το βιβλίο με τα γεγονότα, μέσα από τα αρχαία κείμενα και σε πάνω σε χάρτες, αποδεικνύοντας την μεγαλύτερη συκοφάντηση όλων των εποχών.
    Για τη προσωπικότητα της Κλεοπάτρας θα σας παραθέσουμε ένα μέρος από την γραφή του Πλούταρχου στο έργο του "παράλληλοι βίοι - Δημήτριος και Αντώνιος". 
     Πρώτα θα σημειώσουμε ότι από τους συγγραφείς που έγραψαν κατά της Κλεοπάτρας, μόνο ο Πλούταρχος, ως άλλος Leonardo da Vinci, αφήνει στον αναγνώστη τα σημάδια για μια καλλίτερη έρευνα σε αυτά που καταγράφει. Είναι ο μοναδικός που αναφέρει ότι η Κλεοπάτρα δεν ήταν «και τόσο όμορφη». 

     Ας δούμε όμως ένα άλλο συγκλονιστικό σημείο από την γραφή του. 
Ο Αντώνιος επρόκειτο να εκστρατεύσει κατά των Πάρθων. Ρωτά την Κλεοπάτρα για το δώρο θέλει να της φέρει με την επιστροφή του. Η Κλεοπάτρα του απαντά «την βιβλιοθήκη της Περγάμου».
     Ναι, μια γυναίκα, η φερόμενη ως πόρνη στην ιστορία των συγκλητικών, ζητά την πηγή της γνώσης, μια βιβλιοθήκη ισάξια με αυτή που οι Πτολεμαίοι δημιούργησαν στην Ελληνιστική Αίγυπτο.
    Θα συνεχίσουμε το άρθρο μας αναφερόμενοι και στον Αντώνιο.
Ηταν μια ηγετική μορφή, ένας στρατηγός που άξιζε μια καλλίτερη μοίρα. Δεν ήταν όμως πολιτικός, όπως ο Οκταβιανός.
     Το σχέδιο μάχης που του έδωσε την νίκη στις πεδιάδες της Μακεδονίας, κατά του συνασπισμού των δολοφόνων του Ιούλιου Καίσαρα, δεν είχε τίποτα λιγότερο ή περισσότερο από το σχέδιο που είχε εκπονήσει για την ναυμαχία της 2ας Σεπτεμβρίου στο Ακτιο. Εκεί στην μάχη των Φίλιππων, με τις κινήσεις των στρατευμάτων, έδειξε ότι είχε ικανότατη στρατιωτική σκέψη.
     Στην ναυμαχία του Ακτίου, το σχέδιό του ήταν πρωτότυπο. Για πρώτη φορά στην θάλασσα γίνονταν πολιορκία κάστρου. Τα ογκώδη και με σκληρά-χοντρά ξύλα πλοία του Αντωνίου, έγιναν ένα τείχος που από τους ξύλινους πύργους τους προσπαθούσαν να κτυπήσουν με πέτρες (με την βοήθεια μηχανισμών) τα μικρά και ευέλικτα πλοία του Οκταβιανού. Ο εμβολισμός των πλοίων του τείχους ήταν δύσκολος, ενώ σκοινιά με σιδερένια άγκιστρα πετάγονταν προς το μέρος των λιβυρνίδων του Οκταβιανού (είδος ρωμαϊκού πλοίου) για να τις συλλάβουν.
     Ο Αντώνιος, αυτός ο μεγάλος στρατηγός, ηττήθηκε από την αποστασία των στρατιωτών του. Δυστυχώς είχε κάψει, την προηγούμενη νύχτα, το μεγαλύτερο μέρος από τον Αιγυπτιακό στόλο. Η κατάσταση δεν είχε επιστροφή.
Και όμως μετά τον θάνατό του, η γενιά του κυριαρχεί στις διοικητικές τάξεις της Ρώμης. Τρείς αυτοκράτορες, από την γενιά του, κυβερνούν την Ρώμη και προσπαθούν να δικαιολογήσουν την ήττα του μεγάλου στρατηγού.
     Αξίζει να διαβάσετε την εξέλιξη της ναυμαχίας του Ακτίου, τα γεγονότα, ώρα με την ώρα. Όλα αρχίζουν την 1η ώρα (6 το πρωί) και τελειώνουν την 10η ώρα (4 το απόγευμα).
     Παρά την νίκη του, ο Οκταβιανός έμεινε ολο το βράδυ, με τα πλοία του, στην είσοδο του Αμβρακικού κόλπου, ανάμεσα από το Κεφάλι της Παναγιάς και την Λασκάρα. Τι είχε συμβεί; 
     Αυτό, αλλά και τα επόμενα ερωτήματα, έχουν την απάντησή τους, στο βιβλίο της ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑΣ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ  "Η ναυμαχία του Ακτίου και οι επί ένα έτος συγκρούσεις στην περιοχή".
• Γιατί επιλέχθηκε το Ακτιο ως χώρος σύγκρουσης
• Που ήταν το Ακτιο
• Που έγινε η Ναυμαχία
• Γιατί η υπερδύναμη Ρώμη είχε συνάψει συνθήκη ειρήνης με την Πόλη του Θυρρείου
• Γιατί όταν όλα τα Ελληνιστικά Βασίλεια καταργηθήκαν, και μόνο  η γεωγραφικά περιορισμένη Αμφικτιονία Ακαρνάνων με Βασίλειο το Θύρρειο , παρέμενε ενεργή;
• Γιατί ο Αντώνιος πριν την σύγκρουση της 2ας Σεπτεμβρίου έκαψε μεγάλο μέρος του στόλου του;
• Γιατί ο αρχαίος ναός και το υπόλοιπο κτηριακό συγκρότημα στην Μαγούλα, παρά την τεραστία  έκτασή του, δεν έχει καταγραφεί σε κανένα αρχείο σύγγραμμα;
• Γιατί οι ηττημένοι Ακαρνάνες (κύριοι υποστηρικτές του Αντωνίου-Κλεοπάτρας)  δεν πουλήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα, δεν πέρασαν ως ηττημένοι κάτω από την αψίδα θριάμβου, αλλά τοποθετούνται ως πολίτες στην νέα πόλη , την Νικόπολη;
• Γιατί 3 συνεχόμενοι Ρωμαίοι αυτοκράτορες  εγκατέλειψαν την Ρώμη και εγκαταστάθηκαν στην Αλεξάνδρεια.
• Γιατί όλοι οι μεταγενέστεροι Ρωμαίοι ιστορικοί και οι καλλιτέχνες εμφανίζουν την Κλεοπάτρα ως την πανέμορφη και «ξελογιάστρα» γυναίκα;. Ηταν πράγματι όμορφη;
• Το Ακτιο είχε τόσες πηγές νερού για να εξυπηρετήσει ανάγκες 200.000 ανθρώπων –αλόγων και άλλων ζώων;
• Ποιοι ήταν οι ηγέτες των δύο στόλων.
• Γιατί οι Σπαρτιάτες ήταν οι μοναδικοί Έλληνες που συνέδραμαν με τον Οκτάβιο; 
• Πως έφτασαν  μέχρι εκεί; 
• Ποια ήταν η κατάσταση  στις μεσογειακές περιοχές των 3 Ηπείρων.
• Ποια τα γεγονότα εχθροπραξιών πριν από την τελική σύγκρουση της 2ας Σεπτεμβρίου. 
• Τι σήμαινε για την περιοχή των Ακαρνάνων η σύγκρουση και το κάθε αποτέλεσμά της
Θα κλείσουμε το άρθρο μας, με το:
«Τι έγινε μετά την Ναυμαχία;»

Μάρκος Αντώνιος
Ο Μάρκος Αντώνιος, ο επί 25 έτη προστάτης της Ρώμης, αυτοκτονεί όταν ο Οκταβιανός εισέρχεται νικητής στην Αλεξάνδρεια. Προτίμησε τον θάνατο από τον συνεχή και μεθοδευμένο εξευτελισμό προερχόμενο από την  αυλή του Οκταβιανού.
Απόγονοι του Αντώνιου
Λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Αντώνιου, οι απόγονοί του (οι Ρωμαίοι) αναλαμβάνουν αξιώματα, μέχρι που 3 από αυτούς, φτάνουν και στον αυτοκρατορικό θρόνο. Τελευταίος απόγονός - αυτοκράτορας της Ρώμης, ο Νέρων.
Κλεοπάτρα - Καισαρίωνας
Η Κλεοπάτρα παρότι συλλαμβάνεται κατορθώνει όμως και αυτοκτονεί.
Ο γιός της, ο Καισαριώνας, παρότι είχε μεθοδικά φυγαδευτεί στο εσωτερικό της Αιγύπτου, ο Οκταβιανός τον καλεί και του υπόσχεται την συνέχιση του βασιλείου των Πτολεμαίων, αλλά όταν παρουσιάζεται , άμεσα δολοφονείται.
Ο φόβος της απωλεσθείσας!!!!  διαθήκης του Ιούλιου Καίσαρα  ήταν πάντα ενεργός!!!!!
Ελληνιστικό βασίλειο της Αιγύπτου.
Το Βασίλειο των Πτολεμαίων καταργείται και η Αίγυπτος γίνεται Ρωμαϊκή επαρχία, απλό εμπορικό σημείο.
Οκταβιανός  Αυγουστος
Ο Οκταβιανός μετά την Αίγυπτο επιστρέφει στην Ιταλία και αφού δώσει αμνηστία σε όσους δεν τον ακολούθησαν στην εκστρατεία, κυριαρχεί στην Ρώμη και ανακηρύσσετε αυτοκράτορας ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ
Πύλη Θριάμβου Ναυμαχίας Ακτίου
Σήμερα στην Ρώμη υπάρχει η αψίδα Θριάμβου, για την νίκη του Οκταβιανού στο Ακτιο το 31 πχ. Είναι λυτή και μικρή σε σχέση με άλλες αψίδες.
Οι αυτοκράτορες –απόγονοι του Αντωνίου δεν εμπλούτισαν τον χώρο, αφήνοντας την ήττα του Αντώνιου, στο Ακτιο, να ξεχαστεί στην φθορά του χρόνου.
Ακαρνάνες – Αρχαίο Θύριο
Οι κάτοικοι της Ακαρνανίας ως βασικοί σύμμαχοι του Αντωνίου, έπρεπε σύμφωνα με τις τότε συνήθειες να θανατωθούν ή να πουληθούν στα σκλαβοπάζαρα.
Δεν έγινε τίποτα από τα ανωτέρω παρά μόνο υποχρεώθηκαν να μετοικήσουν με δικαιώματα στην Νέα Πόλη, την Νικόπολη.
Ηταν νέα πολιτική των Ρωμαίων (δεν επαναλήφθηκε ποτέ από τότε) ή «η ανέλπιστος γή» είχε μελάνι ακόμα στην σφραγίδα της εκτίμησης και υποχρέωσης των Ρωμαίων;;;
Σπαρτιάτες
Οι Σπαρτιάτες, οι μοναδικοί σύμμαχοι του Οκταβιανού (από τον τότε Ελληνιστικό κόσμο), κερδίζουν μόνο το δικαίωμα της υπεύθυνης πόλης για την εκτέλεση των αγώνων στα ΑΚΤΙΑ.
Ρώμη 
Με την υποδούλωση του τελευταίου πυρήνα πολιτισμού (Ελληνιστική Αίγυπτο), οι συγκλητικοί (οι δολοφόνοι του Καίσαρα , οι διανομείς του «αρτον και θεάματα», πέτυχαν την μονόπλευρη πλεύση του Πολιτισμού, πλεύση προς τα πίσω.
Ανθρωπότητα
Για 16 αιώνες, οι τέχνες, τα γράμματα, οι επιστήμες, γενικά η πρόοδος και ο Πολιτισμός, κλείνονται επτασφράγιστα.
Την θέση των συγκλητικών θα πάρουν οι παγανιστές , οι δεισιδαίμονες θεοσεβούμενοι, η Ιερά Εξέταση, και κάθε μορφής αναχρονιστικό στοιχείο.
16 αιώνες η ανθρωπότητα οπισθοδρομεί.
16 αιώνες μεσαίωνας για όλες τις επιστήμες.
16 και πλέον αιώνες, η μελέτη των αρχαίων κειμένων θεωρήθηκε μέγα αμάρτημα.
Η πυρά μετά θάνατο για τους παραβάτες μελετητές, συνυπήρχε με τις αλλόφρονες ριπές των αρχαίων κειμένων στην φωτιά.
Χρειάστηκαν θυσίες πολλών φιλοσόφων -επιστημόνων και διανοητών, για να σταματήσει ο μεσαίωνας, για να επανέλθει η γνώση, ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ. 

   Το βιβλίο διατίθεται από τον σύλλογο ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ. Μέχρι σήμερα έχει δοθεί σε σχολικές και δημόσιες βιβλιοθήκες. Όποια άλλη σχολική ή δημόσια βιβλιοθήκη θέλει να προμηθευτεί το βιβλίο, να επικοινωνήσει στο email stilianosd@hol.gr.
    Για τις ανάγκες του πολυθεάματος, ο σύλλογός μας έχει μεταφέρει τα κύρια σημεία του βιβλίου σε POWER POINT, σε μια εφαρμογή διάρκειας  72 λεπτών.

ΝΤΙΝΟΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ
Αντιπρόεδρος της ΑΜΦΙΚΤΙΟΝΙΑΣ ΑΚΑΡΝΑΝΩΝ

google page rank