Κε Κωτσάκη, πιστεύετε ότι η οικονομική κρίση από το 2010 και μετά έχει επηρεάσει την τουριστική κίνηση στην Πάλαιρο και ειδικότερα στην επιχείρησή σας;
Το Filoxenia Hotel, όπως και η Πάλαιρος, ακολουθούν την ίδια ανοδική πορεία στην τουριστική κίνηση που παρατηρείται στην Ελλάδα την τελευταία δεκαετία. Σας αναφέρω ενδεικτικά, σύμφωνα και με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, ότι το 2010 οι διεθνείς τουριστικές αφίξεις άγγιξαν τα 15 εκατομμύρια επισκέπτες ενώ το 2018 ξεπέρασαν τα 33 εκατομμύρια, περιλαμβανομένης και της κρουαζιέρας. Στο ξενοδοχείο μας αντίστοιχα, παρατηρείται μια αυξητική τάση στην τουριστική κίνηση, η οποία κορυφώθηκε το περσινό καλοκαίρι, κατά το οποίο η πληρότητα το τρίμηνο Ιούλιο - Σεπτέμβριο άγγιξε σχεδόν το 100%. Σε αυτό βέβαια έχει συμβάλει κατά πολύ, η σταθερή εμπιστοσύνη που έχουμε οικοδομήσει όλα αυτά τα χρόνια με τους πελάτες μας, η πολιτική του ξενοδοχείου που είναι προσανατολισμένη στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών και η συνεργασία μας με εγχώριους και διεθνείς tour operators.
Ποιες από τις δραστηριότητες που προσφέρονται στην περιοχή επιλέγουν κατά τη διάρκεια της διαμονής τους οι επισκέπτες;
Οι δραστηριότητες που επιλέγουν εξαρτώνται θα έλεγα περισσότερο από την χώρα προέλευσης των επισκεπτών και όχι τόσο από την ηλικία. Για παράδειγμα, οι επισκέπτες από τις Σκανδιναβικές χώρες, λατρεύουν τον ήλιο και προτιμούν να περνούν πολύ χρόνο στην πισίνα του ξενοδοχείου και να οργανώνουν ημερήσιες κοντινές εκδρομές. Οι επισκέπτες από τις Μεσογειακές χώρες όπως οι Ιταλοί, επιδίδονται σε θαλάσσια σπορ και εκδρομές με σκάφη στα γύρω νησιά και στις ακτές της Παλαίρου που δεν είναι προσβάσιμες οδικώς.
Οι Έλληνες επισκέπτες προτιμούν περισσότερο το μπάνιο στις παραλίες της περιοχής, τις εκδρομές και τη διασκέδαση στα μπαρ και τα τοπικά εστιατόρια. Επιπλέον, υπάρχουν και επισκέπτες ανεξαρτήτως εθνικότητας, που λατρεύουν τις δραστηριότητες στη φύση όπως το ψάρεμα, την πεζοπορία, τη γνωριμία με τα αξιοθέατα και τον τοπικό πολιτισμό όπως το Μοναστήρι του Αγίου Δημητρίου, το προσκύνημα του Αγίου Βλασίου, τον αρχαιολογικό μας χώρο στην Κεχροπούλα και τις τοπικές εκδηλώσεις και γιορτές.
Οι Έλληνες επισκέπτες προτιμούν περισσότερο το μπάνιο στις παραλίες της περιοχής, τις εκδρομές και τη διασκέδαση στα μπαρ και τα τοπικά εστιατόρια. Επιπλέον, υπάρχουν και επισκέπτες ανεξαρτήτως εθνικότητας, που λατρεύουν τις δραστηριότητες στη φύση όπως το ψάρεμα, την πεζοπορία, τη γνωριμία με τα αξιοθέατα και τον τοπικό πολιτισμό όπως το Μοναστήρι του Αγίου Δημητρίου, το προσκύνημα του Αγίου Βλασίου, τον αρχαιολογικό μας χώρο στην Κεχροπούλα και τις τοπικές εκδηλώσεις και γιορτές.
Οι δικοί σας πελάτες, χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Instagram, Twitter, Facebook, YouTube κλπ) για να συστήσουν την περιοχή σε μελλοντικούς επισκέπτες;
Παρακολουθώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λόγω της φύσης της δουλειάς μου, αλλά και γιατί πιστεύω ότι το διαδίκτυο αποτελεί το πιο διαδεδομένο εργαλείο αναζήτησης, σύγκρισης πληροφοριών, επικοινωνίας και κρατήσεων. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν σήμερα αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό την επικοινωνία που γινόταν παλαιότερα μέσω των προσωπικών επαφών και συστάσεων. Αποτελούν αν θέλετε, την ηλεκτρονική «από στόμα σε στόμα» πηγή πληροφόρησης. Γι’ αυτό και εμείς ενθαρρύνουμε τους επισκέπτες μας να τα χρησιμοποιούν και να αφήνουν τα σχόλιά τους, τα οποία μας διευκολύνουν στη συνέχεια ώστε να γίνουμε καλύτεροι. Οι επισκέπτες της Παλαίρου, τόσο στα social media του ξενοδοχείου μας, όσο και στα sites που ασκούν μεγάλη επιρροή στον τουριστική βιομηχανία όπως το TripAdvisor, αφήνουν θετικές κριτικές για την περιοχή μας και την συστήνουν ανεπιφύλακτα σε μελλοντικούς τουρίστες. Αυτό που τονίζουν περισσότερο είναι οι φυσικές ομορφιές, η φιλοξενία, η τοπική κουζίνα και η εύκολη πρόσβαση από το αεροδρόμιο του Ακτίου και την Ιόνια Οδό. Τα όποια αρνητικά σχόλια που διατυπώνονται, αφορούν στην έλλειψη επαρκούς συγκοινωνιακού δικτύου για τις γύρω περιοχές, καθώς και στην απουσία ενός τουριστικού περιπτέρου που θα τους ενημερώνει για την τοπική παράδοση, την γαστρονομία, τα πολιτιστικά αξιοθέατα και δρώμενα και τις κοντινές αποδράσεις.
Ποιες πιστεύετε ότι θα ήταν οι πιο κατάλληλες ενέργειες marketing για την προβολή της Παλαίρου;
Για να σας μιλήσω για τις ενέργειες μάρκετινγκ θα πρέπει πρώτα να καθορίσουμε τους στόχους που θέλουμε να επιτύχουμε. Πιστεύω ότι οι στρατηγικοί στόχοι του μάρκετινγκ για τη Πάλαιρο πρέπει να είναι η δημιουργία ισχυρής ταυτότητας (brand), η διαφοροποίηση του προϊόντος με έμφαση, εκτός από το διαδεδομένο προϊόν ήλιος και θάλασσα, στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού όπως ο περιηγητικός τουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός και ο αθλητικός τουρισμός, το άνοιγμα σε νέα τμήματα της υπάρχουσας αγοράς αλλά και σε νέες αγορές και η αντιμετώπιση του ανταγωνισμού από την γειτονική Λευκάδα. Επίσης, περαιτέρω στόχοι πρέπει να αποτελούν η μείωση της εποχικότητας και η αύξηση της διάρκειας παραμονής των τουριστών.
Οι ενέργειες marketing πρέπει λοιπόν να εστιάσουν στους παραπάνω στόχους και μεταξύ των δράσεων προτείνω:
Διαφημιστικές καταχωρίσεις σε εφημερίδες και ταξιδιωτικά περιοδικά της Ελλάδας και του εξωτερικού με πληροφορίες για τις φυσικές ομορφιές, τα αξιοθέατα, τους πολιτιστικούς και θρησκευτικούς πόρους, την τοπική κουζίνα, τις δραστηριότητες και τη διαμονή.
Διαφημίσεις στο Διαδίκτυο σε ιστοσελίδες με τουριστικό περιεχόμενο στην Ελλάδα και σε χώρες αγορές – στόχους.
Φιλοξενία σε τουριστικούς πράκτορες και δημοσιογράφους για γνωριμία με τον προορισμό.
Συμμετοχή σε εκθέσεις σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τον ΕΟΤ.
Δημιουργία ελκυστικής τουριστικής ιστοσελίδας που θα λειτουργήσει ως τουριστικός οδηγός προβολής και προώθησης της περιοχής. Σύνδεση της ιστοσελίδας με τουριστικούς δικτυακούς τόπους και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ανάρτηση στο You tube καλαίσθητων βίντεο από την Πάλαιρο.
Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν την ύπαρξη ενός φορέα για την κατάρτιση και την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου τουριστικού σχεδίου μάρκετινγκ, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς, επαγγελματίες και κατοίκους. Είναι ξέρετε πολύ σημαντικό να ενημερωθεί και να πιστέψει η τοπική κοινωνία στα οφέλη μιας βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, η οποία θα ακολουθεί ποιοτικά πρότυπα και δεν θα βλάπτει το περιβάλλον.
Ποιες ενέργειες μάρκετινγκ και βελτίωσης των υπηρεσιών σας θα ακολουθήσετε για την δική σας επιχείρηση;
Δεν υπάρχει κάποια μαγική συνταγή για την επιτυχία. Βασική προϋπόθεση είναι να αγαπάς τη δουλειά σου. Το Filoxenia λειτουργεί εδώ και δεκαεπτά χρόνια και ξεκίνησε σε μια εποχή όπου η Πάλαιρος δεν είχε ούτε την αναγνωρισιμότητα ούτε τις υποδομές που έχει σήμερα. Ωστόσο, πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση στην οποία όπως σας τόνισα και παραπάνω, είμαστε προσηλωμένοι στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, με σεβασμό στον πελάτη και με στόχο την ικανοποίηση των αναγκών του. Αυτά αποτελούν για εμένα και τους συνεργάτες μου την καλύτερη διαφήμιση και το κλειδί της επιτυχίας για την εμπιστοσύνη που οικοδομήσαμε και την αναγνώριση που εισπράττουμε όλα αυτά τα χρόνια. Από εκεί και πέρα, βρισκόμαστε σε μια συνεχή και σταθερή προσπάθεια να βελτιώνουμε τις υπηρεσίες μας με προγράμματα κατάρτισης / εκπαίδευσης του προσωπικού μας. Επιπλέον, ενθαρρύνουμε τους επισκέπτες να αξιολογούν τις υπηρεσίες μας, ώστε να διορθώνουμε τα λάθη μας και να αναχωρούν με το αίσθημα ικανοποίησης των προσδοκιών τους. Τέλος, είμαστε στη διαδικασία ανανέωσης της ιστοσελίδας μας και στην πιο συστηματική διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τη σημασία των οποίων ανέλυσα σε προηγούμενη ερώτησή σας.
Σας ευχαριστώ πολύ για τη δυνατότητα που μου δώσατε να καταθέσω τις απόψεις μου για τον τόπο που γεννήθηκα και δραστηριοποιούμαι επαγγελματικά, γιατί πιστεύω πραγματικά ότι η Πάλαιρος, έχει όλες τις προϋποθέσεις και τους πόρους να γίνει ο πιο ελκυστικός τουριστικός προορισμός στην Αιτωλοακαρνανία.