Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη ενέκρινε σχέδιο νόμου για τη δημιουργία ενός γενικευμένου δικτύου υδατοδρομίων. Η λειτουργία δικτύου υδατοδρομίων θα δημιουργήσει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές σε τοπικό επίπεδο, αλλά και συνολικά για τη χώρα, καθώς θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν και θα αναδείξει νέες τουριστικές τάσεις.
Επίσης δημιουργούνται υπεραξίες και νέες ευκαιρίες για τους Οργανισμούς Λιμένων και τα Λιμενικά Ταμεία από τη λειτουργία υδατοδρομίων στους χώρους τους, ως μέρος του συνόλου των εγκαταστάσεων τους.
Η λειτουργία υδατοδρομίων θα καλύπτει και κοινωνικές ανάγκες καθώς στις περιπτώσεις των μικρών και απομακρυσμένων νησιών, που στερούνται χερσαίου αεροδρομίου ή οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι εποχικά ανεπαρκείς, τα υδροπλάνα μπορούν να συμπληρώσουν τη μεταφορική εξυπηρέτηση και να ικανοποιήσουν ανάγκες επείγουσας και έκτακτης μετακίνησης (αεροδιακομιδή ασθενών, έρευνα & διάσωση, μεταφοράς φαρμάκων, τροφίμων κ.λπ.).
Σύμφωνα με την σχετική εισήγηση, εντός των επομένων δύο ετών θα έχει ολοκληρωθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο θα καλύπτει μεγάλο μέρος των σχετικών συγκοινωνιακών αναγκών της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη εκδοθεί η πρώτη άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου στον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας, ενώ στο τελικό στάδιο αδειοδότησης βρίσκεται και το υδατοδρόμιο στο Λιμένα των Παξών.
Στο στάδιο της εξέτασης βρίσκονται δεκαεννέα αιτήσεις για ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων και ειδικότερα στην Αγία Μαρίνα Γραμματικού, στο Ρέθυμνο, στην Αλόννησο, στη Σκόπελο, στη Σκύρο, στην Πάτμο, στο Βόλο, στην Τήνο, στο Λαύριο, στην Πάτρα, στη Ζάκυνθο, στην Αμφιλοχία, στη Σούδα, στη Θεσσαλονίκη, στη Καλαμάτα, στη Σητεία, στη Σίφνο, στο Ηράκλειο Κρήτης και στη Χίο.
Ακόμη, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προετοιμάζει την υποβολή τεχνικού φακέλου για την αδειοδότηση εικοσιέξι υδατοδρομίων σε λιμένες νήσων του Νοτίου Αιγαίου. Επίσης φορείς έχουν επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε λίμνες, η ανάπτυξη των οποίων θα θέσει νέα δεδομένα στις αεροπορικές μεταφορές.
Σημειώνεται πως με το νομοσχέδιο:
Α) Θεραπεύονται οι αδυναμίες του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου ώστε να αρθούν τα όποια προσκόμματα έχουν εντοπιστεί από τη μέχρι τώρα διαδικασία αδειοδότησης ((i)δυνατότητα διαχωρισμού της διαδικασίας αδειοδότησης σε δύο στάδια ώστε ο κάτοχος της άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου, εφόσον το επιθυμεί, να διαφοροποιείται από τον κάτοχο άδειας λειτουργίας και εκμετάλλευσης του υδατοδρομίου, (ii) διευκόλυνση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης για την ίδρυση υδατοδρομίου σε λιμένα, (iii) επίλυση προβλημάτων και νομοθετικών κενών που εμπόδιζαν τη παραχώρηση χρήσης χώρου υδατοδρομίου σε λίμνη, (iv) απλοποίηση των απαιτούμενων νομιμοποιητικών δικαιολογητικών εγγράφων του αιτούμενου άδειας υδατοδρομίου κ.α).
Β) Τίθεται σε εφαρμογή ολοκληρωμένος σχεδιασμός που περιλαμβάνει νέες δυνατότητες χρηματοδότησης για επενδύσεις υδατοδρομίων ((i) προώθηση των επενδυτικών σχεδίων ανάπτυξης των υδατοδρομίων στο «πακέτο Γιούνκερ», (ii) υπαγωγή των υδατοδρομίων στο νέο αναπτυξιακό νόμο, (iii) εξασφάλιση πόρων ύψους 3 έως 6 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για τη δημιουργία υδατοδρομίων με συγκεκριμένα κριτήρια ωριμότητας και ωφέλειας του έργου, (iv) ένταξη χρηματοδότησης των εγκαταστάσεων υδατοδρομίων στα ΠΕΠ, (v) ανάπτυξη υδατοδρομίων μέσω συνεργιών τύπου ΣΔΙΤ).
Υδροδότηση
Επίσης εγκρίηκε η εισήγηση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θ. Δρίτσα σχετικά με το νέο πολιτικό πρόγραμμα για την υδροδότηση των άνυδρων νησιών του Αιγαίου, το οποίο εκτιμάται ότι θα εξασφαλίσει επάρκεια υδατικών πόρων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και παράλληλα θα συμβάλλει σε σημαντικές εξοικονομήσεις για το δημόσιο.
Το νέο πιλοτικό πρόγραμμα για την υδροδότηση των νησιών:
Α) Βάζει τέλος στην αναχρονιστική και κατεστημένη πρακτική της μεταφοράς νερού με υδροφόρα πλοία αλλά και σε ένα καθεστώς που ευνοούσε αδιαφανείς διαδικασίες.
Β) Εξασφαλίζει επάρκεια υδατικών πόρων για τα νησιά καθ” όλη τη διάρκεια του έτους, ενισχύοντας τις αναπτυξιακές τους δυνατότητες τόσο στον πρωτογενή τομέα όσο και στον τουρισμό.
Γ) Μειώνει δραστικά το ύψος της κρατικής επιχορήγησης. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μέχρι σήμερα η μεταφορά νερού κόστιζε 10,30 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, πλέον ΦΠΑ, ενώ μετά τον διαγωνισμό για τα νησιά Πάτμο και Αρκιούς το κόστος παραγωγής πόσιμου νερού δεν θα ξεπερνά τα 0,64 ευρώ ανά κυβικό μέτρο, πλέον ΦΠΑ.
Μετά την ολοκλήρωση του πιλοτικού αυτού προγράμματος θα αξιολογηθούν τα αποτελέσματα και θα μελετηθεί η διαδικασία για την προκήρυξη δημόσιου διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού για όλα τα υπόλοιπα άνυδρα νησιά, έπειτα από προγραμματικές συμβάσεις με τους Δήμους.
Παράλληλα το ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π. αποφάσισε να διερευνηθούν και εναλλακτικές δυνατότητες υδροδότησης των άνυδρων νησιών των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, αξιοποιώντας και σχετικές επιστημονικές μελέτες, προκειμένου στο τέλος να επιλεγούν οι βέλτιστες λύσεις για τις τοπικές κοινωνίες με την πλέον ορθολογική αξιοποίηση των δημόσιων πόρων.
agriniotimes