Στην τελική ευθεία βρίσκονται πλέον οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο Δημόσιο και στους τέσσερις παραχωρησιούχους, που ανακατασκευάζουν τους μεγάλους οδικούς άξονες για την υπογραφή συμφωνίας.
Πρόκειται για μία συμφωνία που θα καθορίζει τις προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση των εργασιών και τον τρόπο υπολογισμού νέων αποζημιώσεων και πριμ επιτάχυνσης. Ωστόσο, οι χρόνοι είναι πλέον ασφυκτικοί και η παραμικρή καθυστέ-ρηση θέτει πλέον σε κίνδυνο τον ήδη οριακό –και σε κάποιες περιπτώσεις ανέφι-κτο– στόχο ολοκλήρωσης των έργων τον Μάρτιο του 2017.
Πρόσφατα, το Δημόσιο έδωσε στους παραχωρησιούχους Ολυμπία Οδό, Νέα Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και Κεντρική Οδό, το σχέδιο του «πλαισίου συναντίλη-ψης για την έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου του αυτοκινητοδρόμου» (ένα για κάθε έργο). Το πλαίσιο αποτελεί το πρόκριμα για μια συμφωνία που θα ακολουθήσει σε δεύτερο χρόνο (το δέον θα ήταν έως τον Μάρτιο) και έχει ζητηθεί από την Ε.Ε., προκειμένου να αποδειχθεί ότι και οι κοινοπραξίες θεωρούν εφικτό τον στόχο ολο-κλήρωσης των έργων στις 31 Μαρτίου του 2017, οπότε λήγει και τυπικά το ΕΣΠΑ. Να σημειωθεί ότι η καθυστέρηση στην υπογραφή του «πλαισίου συναντίληψης» (κανονικά έπρεπε να είχε υπογραφεί από τον Δεκέμβριο και τώρα έχει μετατεθεί για τις αρχές Φεβρουαρίου) επιτείνει το βασικό πρόβλημα, δηλαδή… την έλλειψη χρόνου για την ολοκλήρωση των έργων.
Δύο ζητήματα
Σοβαρό θέμα έγκαιρης ολοκλήρωσης υπάρχει σε δύο έργα: στην Ιόνια Οδό και στην Κορίνθου – Πατρών. Πιο συγκεκριμένα:
• Στην Ιόνια Οδό η βασικότερη ανησυχία αφορά τη σήραγγα της Κλόκοβας. Από την κυβέρνηση είχε ζητηθεί το έργο να συνεχιστεί στο νέο ΕΣΠΑ, μια κίνηση που θα έδινε τη δυνατότητα συγχρηματοδότησης και ανεπηρέαστης ολοκλήρωσής του (το ταχύτερο τον Αύγουστο του 2017, σύμφωνα με την κοινοπραξία Νέα Οδό). Τα τελευταία νέα όμως είναι αρνητικά: η Ε.Ε. φέρεται να έχει απορρίψει τη λύση αυτή και ζητεί το έργο να παραδοθεί με τον υπόλοιπο αυτοκινητόδρομο, τον Μάρτιο του 2013. Στην περίπτωση αυτή, οι επιλογές του Δημοσίου είναι δύο: είτε να εξετασθεί κατά πόσον θα μπορούσε να υπάρξει επιτάχυνση των εργασιών (με επιβάρυνση στο κόστος) ή να αναλάβει το Δημόσιο την πλήρη χρηματοδότηση της σήραγγας (100 εκατ. ευρώ), με την ελπίδα ότι οι απαιτήσεις της Ε.Ε., αν δεν είναι έτοιμη τον Μάρτιο του 2017, θα περιοριστούν στο κόστος της (και όχι στην επιστροφή της χρηματοδότησης για το σύνολο της Ιόνιας).
Κατά τα λοιπά, τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίζονται σε 4 σημεία, στα οποία γίνεται αναφορά στο σχέδιο του «πλαισίου συναντίληψης». Τα πρώτα τρία αφορούν τη σύνδεση της παράκαμψης Αρτας με το Μενίδι Αιτωλοακαρνανίας: πρόκειται για την απομάκρυνση εγκατάστασης ιχθυοτροφείου στο Ριβίο Αμφιλοχίας και την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων στο Κρίκελο (3 χλμ.) και το Μενίδι (1 χλμ.). Επίσης, στο στρατόπεδο Παπαγεωργίου, κοντά στα Ιωάννινα, απομένει η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και η απομάκρυνση του δικτύου υψηλής τάσης της ΔΕΗ. Να σημειωθεί ότι η Νέα Οδός ζήτησε να λειτουργήσει μέσα στο 2016 ο πρώτος σταθμών διοδίων της Ιόνιας Οδού, στο Αγγελόκαστρο Αγρινίου, ως όρο για την επίσημη παραλαβή των τμημάτων, που φέρεται να έγινε δεκτός.
• Στην Κορίνθου – Πάτρας υπάρχει καθυστέρηση λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών στο Καμάρι Κορινθίας και στην Κερύνεια Αχαΐας. Καθώς και στα σημεία συνάντη-σης του αυτοκινητόδρομου με τη γραμμή του ΟΣΕ στη Συκιά, στο Ξυλόκαστρο, στο ανατολικό και δυτικό Δερβένι. Να σημειωθεί ότι στο «πλαίσιο συναντίληψης» της Ολυμπίας Οδού γίνεται αναφορά σε παράδοση στην κυκλοφορία των τμημάτων Κορίνθου – Κιάτου τον Σεπτέμβριο του 2016 και Κιάτου – Ξυλοκάστρου τον Δεκέμβριο του 2016.
Οπως αποκάλυψε η «Κ» (27.1.16), τα «πλαίσια συναντίληψης» θα εγκρίνουν εκτός από τα νέα χρονοδιαγράμματα και την καταβολή νέων αποζημιώσεων στους παραχωρησιούχους και πριμ επιτάχυνσης στους κατασκευαστές. Παράλληλα, σε κάποια από τα «πλαίσια συναντίληψης» αναφέρεται ρητά ότι ο παραχωρησιούχος θα υπογράψει συμπληρωματική σύμβαση με τον κατασκευαστή για κάποιες εργα-σίες, γεγονός που θα επιβαρύνει έτι περαιτέρω το Δημόσιο.
Πηγή: «Καθημερινή»