«Βόμβα» στα θεμέλια του αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού βάζει ο Υπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Σταθάκης, καθώς όπως ο ίδιος ανακοίνωσε, θα παραμείνουν εκτός νέου ΕΣΠΑ μέχρι νεωτέρας, τα εν εξελίξει έργα για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων, ανάμεσα στους οποίους και η Ιόνια Οδός, ενώ η ένταξή τους στα προγράμματα εξακολουθεί να παραμένει με τα παρόντα δεδομένα εξαιρετικά δύσκολη σύμφωνα πάντα με τον Υπουργό.
Στη διάρκεια συνέντευξης τύπου, ο Υπουργός επεσήμανε ότι το νέο ΕΣΠΑ έχει ιδιαίτερα περιορισμένα κονδύλια για μεγάλες επενδύσεις υποδομών, συνεπώς, η χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων από το νέο ΕΣΠΑ θα σήμαινε ότι θα κάλυπτε πλήρως το συγκεκριμένο κομμάτι του προγράμματος. Επί της ουσίας ο οδικός άξονας τινάζεται στον αέρα και άγνωστο είναι σε ποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα θα ενταχθεί η ολοκλήρωση του έργου, από τη στιγμή που το νέο ΕΣΠΑ φάνταζε ως σανίδα σωτηρίας για την περαίωση του μεγάλου αυτού έργου.
«Οι αυτοκινητόδρομοι χρειάζονται αρκετά χρήματα. Αν μεταφερθούν θα καλύψουν πλήρως του πόρους του ισχύοντος, το οποίο έχει και την γραμμή του Μετρό μέσα και τα λοιπά. Μπορεί εν δυνάμει να μεταφερθεί μετά από συζήτηση και διαπραγμάτευση, αλλά νομίζω ότι σε αυτή τη φάση πρέπει να αφήσουμε χρόνο να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων αναφορικά με τις συμβάσεις, τη διαπραγμάτευση δηλαδή που υπάρχει εν εξελίξει, καθώς και την ολοκλήρωσή τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο δεδομένου ότι έχουμε δεσμευτεί και ως Κυβέρνηση ότι θα ολοκληρωθούν τα έργα» υποστήριξε μεταξύ άλλων ο κ. Σταθάκης σχετικά με το αν υπάρχει η δυνατότητα να μεταφερθούν στο νέο ΕΣΠΑ.
Ακόμη, ο κ. Σταθάκης ανέφερε ότι «δεν υπάρχει εικόνα για την κάλυψη του ανεκτέλεστου υπολοίπου των έργων. Ο κάθε αυτοκινητόδρομος είναι διαφορετικός. Στον Μορέα για παράδειγμα είναι πολύ μικρό το ανεκτέλεστο κάτι λιγότερο από το 10%. Σε κάποιους άλλους είναι αρκετό. Το συνολικό ύψος είναι περίπου 500 εκατομμύρια».
Όπως εξήγησε ο αρμόδιος Υπουργός, για την παρουσίαση των νέων προκηρύξεων με τις οποίες ξεκινά ουσιαστικά το νέο ΕΣΠΑ, το νέο χρηματοδοτικό πλαίσιο προβλέπει πολύ λίγα κονδύλια για έργα υποδομής, με αποτέλεσμα αν μεταφερθούν σε αυτό και οι αυτοκινητόδρομοι, θα καλύψουν πλήρως τους διαθέσιμους πόρους. Ο ίδιος, ωστόσο, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανοίξει κάποιο παράθυρο στο μέλλον, λέγοντας πως θα χρειαστεί να γίνει διαπραγμάτευση για το θέμα.
Σημείωσε δε, πως για να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση πρέπει να ολοκληρωθούν και οι διαπραγματεύσεις του αρμόδιου υπουργείου με τις τεχνικές εταιρείες για τις συμβάσεις, ενώ επισήμανε πως η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί πως τα έργα -το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των οποίων φτάνει σε 600 εκατ. ευρώ- θα ολοκληρωθούν σε κάθε περίπτωση.
Αντιδράσεις από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας
Στην άμεση σύγκληση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας αναμένεται να προχωρήσει ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας μετά και τις τελευταίες δυσάρεστες εξελίξεις, αμέσως μετά την επιστροφή του από τις Βρυξέλλες όπου και βρίσκεται, για θέματα που αφορούν την Περιφερειακή Ανάπτυξη.
«Πρόκειται σίγουρα για αρνητικές εξελίξεις, οι οποίες ανατρέπουν πλήρως τα δεδομένα αναφορικά με την ολοκλήρωση των δύο μεγάλων υπό κατασκευή οδικών αξόνων της περιοχής μας. Της Ιόνιας και της Ολυμπίας Οδού. Επί της ουσίας τα έργα αυτά μεταφέρονται στο επόμενο Κοινοτικό Πλαίσιο, που δεν γνωρίζουμε ωστόσο πότε θα ανοίξει, μιας και αυτό εξαρτάται αποκλειστικά από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το επίσης σημαντικό είναι ότι χάνονται πόροι που είχαν εξασφαλιστεί για τις εργασίες, ενώ η ένταξή τους σε επόμενο πρόγραμμα αναμένεται να κοστίσει σε άλλα έργα τα οποία είχαν σειρά. Η… «περιβόητη» στην Περιφέρειά μας πάει αρκετά πίσω. Με την επιστροφή του Περιφερειάρχη από τις Βρυξέλλες, αναμένεται να συντονίσουμε τις ενέργειες μας, καθώς και το πλάνο αντίδρασή μας» υποστήριξε μιλώντας στη «Σ» ο Αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ανάπτυξης Γιώργος Αγγελόπουλος.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί, ότι άγνωστη παραμένει και η τύχη των 3.000 περίπου εργαζομένων που αυτή την ώρα απασχολούνται στο εργοτάξιο της Ιόνιας Οδού.
Νίκος Αγγελόπουλος
sinidisi
sinidisi