Σε συνέχεια σχετικών
ανακοινώσεων για την ανάγκη οικονομικής ενίσχυσης Ναό της Κοιμήσεως της
Θεοτόκου Βόνιτσας ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ..........ΚΑΙ ΕΔΩ για να εξασφαλισθεί η στατικότητα του Ι Ναού, αλλά και να
αποκατασταθούν οι φθορές που έχουν προκληθεί από τους σεισμούς, από το πέρασμα
του χρόνου, μετά τον Διονύση Νιάφα και των Ιερέων και του εκκλησιαστικού
συμβουλίου της Βόνιτσας, έρχεται και ο αγαπητός φίλος Μιχάλης Κουτουρίνης και
δημοσίευσε φωτογραφίες με το ξεκίνημα των εργασιών της Παναγούλας.
Ευαισθητοποιήθηκαν και ζήτησαν
αρ. λογαριασμού πολλοί συνδημότες έτσι ώστε να συμβάλλουν και αυτοί από εκεί
που είναι (κατά τη δυνατότητά τους ο καθένας), στην οικονομική ενίσχυση της
προσπάθειας αυτής!
ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
IBAN GR5101103270000032729604945
AΡ. ΛΟΓ. :327/296049-45
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ : ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓ ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ
ALPHA BANK
IBAN GR94 0140 2780 2780 0200 2003 803
ΑΡ. ΛΟΓ. : 278 00 2002 003803
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ: ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΒΟΝΙΤΣΑΣ
ΤΡΑΠΕΖΑ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
IBAN GR17 0171 2700 0062 7013 5804 656
ΑΡ ΛΟΓ. : 6270 135804 656
ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ : ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΒΟΝΙΤΣΗΣ
Λίγα λόγια για την Κοίμηση της Θεοτόκου: (Παναγούλα)
Έχει ΤΟ ίδιο Αρχιτεκτονικό σχήμα ΜΕ την ΠΑΝΑΓΙΑ του Κάστρου χτίστηκε ΚΑΙ ΤΟ 17ο Αι. Βρίσκεται πέντε χιλ. Ανατολικά Της Βόνιτσας στην πλαγιά, λίγο πιο πάνω από την Παναγία Αλιχνιώτισσα, στην πλαγιά του υψώματος Αμαδερός (υψ. 467 μ.) και είναι χτισμένη με επιμέλεια από πελεκητούς ασβεστόλιθους. Έχει κατάγραφο εσωτερικό, που ζωγραφίστηκε το 1726 από τους ζωγράφους Αλέξιο Σαμαρά από τον Αετό
Ξηρομέρου και από το Στέργιο (ή Στέφανο) Αναγνώστου από τα Άγραφα, όταν μητροπολίτης Ναυπάκτου ήταν ο Ιωαννίκιος (1723-1727). Το εικονογραφικό πρόγραμμα είναι πολύ πυκνό και οι σκηνές χωρίζονται μεταξύ τους με χοντρές γραμμές. Στο τετρατοσφαίριο της κόγχης βρίσκεται η Πλατυτέρα με το Χριστό σε μετάλλιο και δύο αγγέλους δίπλα.
Στα πλάγια βρίσκεται η Λειτουργία των αγγέλων, που φτάνει στο βόρειο και στο νότιο τοίχο. Στην κάτω ζώνη εικονίζονται οι ιεράρχες Κύριλλος, Αθανάσιος, Χρυσόστομος, Βασίλειος, Γρηγόριος και Σπυρίδων. Στο μέτωπο της κόγχης βρίσκεται η Ανάληψη, όπου ο Χριστός παριστάνεται σε δόξα.
Στην Άκρα ταπείνωση ο Χριστός παριστάνεται με τα σύμβολα του πάθους με την Παναγία και τον Ιωάννη στα πλάγια. Από το νότιο τοίχο αρχίζει η ζώνη των ολόσωμων αγίων. Στον τρούλο εικονίζεται ο Παντοκράτορας με τις ουράνιες δυνάμεις, την Παναγία και τον Πρόδρομο.
Στα σφαιρικά τρίγωνα οι Ευαγγελιστές, όπως και στην εκκλησία της Παναγίας του κάστρου.
Στην Καμάρα εικονίζονται Διάφορες σκηνές ΚΑΙ το η Δευτέρα Παρουσία ΚΑΙ χαμηλότερα Ζώνες ΜΕ αγίους. Στη νότια καμάρα εξιστορείται ο Ακάθιστος Ύμνος και στο κλειδί της ο Χριστός ως Εμμανουήλ, ο Μεγάλης Βουλής Άγγελος και ο Παλαιός των Ημερών.
Γενικά στο ναό υπάρχουν πάρα πολλά θέματα και πρόσωπα σε ένα πυκνό εικονογραφικό πρόγραμμα και οι σκηνές είναι μικρών διαστάσεων.
Οι ΖΩΓΡΑΦΟΙ έδειξαν προσοχή στην απόδοση του ΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ προσοχή στις λεπτομέρειες ΚΑΙ το η δουλεια πολυακουσμένα φανερώνει κάποια σχέση με τις λίγες τοιχογραφίες της εκκλησίας του κάστρου.
Ο Ναός έχει κηρυχτεί διατηρη ΤΕΟ μνημείο ΑΠΌ ΤΟ 1922 (ΦΕΚ 28 / 26-2-1922, ΒΔ 25-2-1922).
Βιβλιογραφία: ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΚΤΙΟΥ - ΒΟΝΙΤΣΑΣ ΑΠΟ την Αρχαιότητα έως ΣΗΜΕΡΑ. Του Βαγγέλη Δ. Κουτιβή και Γεωργίου Σ. Μπαρμπαρούση
Λίγα λόγια για την Κοίμηση της Θεοτόκου: (Παναγούλα)
Έχει ΤΟ ίδιο Αρχιτεκτονικό σχήμα ΜΕ την ΠΑΝΑΓΙΑ του Κάστρου χτίστηκε ΚΑΙ ΤΟ 17ο Αι. Βρίσκεται πέντε χιλ. Ανατολικά Της Βόνιτσας στην πλαγιά, λίγο πιο πάνω από την Παναγία Αλιχνιώτισσα, στην πλαγιά του υψώματος Αμαδερός (υψ. 467 μ.) και είναι χτισμένη με επιμέλεια από πελεκητούς ασβεστόλιθους. Έχει κατάγραφο εσωτερικό, που ζωγραφίστηκε το 1726 από τους ζωγράφους Αλέξιο Σαμαρά από τον Αετό
Ξηρομέρου και από το Στέργιο (ή Στέφανο) Αναγνώστου από τα Άγραφα, όταν μητροπολίτης Ναυπάκτου ήταν ο Ιωαννίκιος (1723-1727). Το εικονογραφικό πρόγραμμα είναι πολύ πυκνό και οι σκηνές χωρίζονται μεταξύ τους με χοντρές γραμμές. Στο τετρατοσφαίριο της κόγχης βρίσκεται η Πλατυτέρα με το Χριστό σε μετάλλιο και δύο αγγέλους δίπλα.
Στα πλάγια βρίσκεται η Λειτουργία των αγγέλων, που φτάνει στο βόρειο και στο νότιο τοίχο. Στην κάτω ζώνη εικονίζονται οι ιεράρχες Κύριλλος, Αθανάσιος, Χρυσόστομος, Βασίλειος, Γρηγόριος και Σπυρίδων. Στο μέτωπο της κόγχης βρίσκεται η Ανάληψη, όπου ο Χριστός παριστάνεται σε δόξα.
Στην Άκρα ταπείνωση ο Χριστός παριστάνεται με τα σύμβολα του πάθους με την Παναγία και τον Ιωάννη στα πλάγια. Από το νότιο τοίχο αρχίζει η ζώνη των ολόσωμων αγίων. Στον τρούλο εικονίζεται ο Παντοκράτορας με τις ουράνιες δυνάμεις, την Παναγία και τον Πρόδρομο.
Στα σφαιρικά τρίγωνα οι Ευαγγελιστές, όπως και στην εκκλησία της Παναγίας του κάστρου.
Στην Καμάρα εικονίζονται Διάφορες σκηνές ΚΑΙ το η Δευτέρα Παρουσία ΚΑΙ χαμηλότερα Ζώνες ΜΕ αγίους. Στη νότια καμάρα εξιστορείται ο Ακάθιστος Ύμνος και στο κλειδί της ο Χριστός ως Εμμανουήλ, ο Μεγάλης Βουλής Άγγελος και ο Παλαιός των Ημερών.
Οι ΖΩΓΡΑΦΟΙ έδειξαν προσοχή στην απόδοση του ΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ προσοχή στις λεπτομέρειες ΚΑΙ το η δουλεια πολυακουσμένα φανερώνει κάποια σχέση με τις λίγες τοιχογραφίες της εκκλησίας του κάστρου.
Ο Ναός έχει κηρυχτεί διατηρη ΤΕΟ μνημείο ΑΠΌ ΤΟ 1922 (ΦΕΚ 28 / 26-2-1922, ΒΔ 25-2-1922).
Βιβλιογραφία: ΠΟΛΕΙΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΚΤΙΟΥ - ΒΟΝΙΤΣΑΣ ΑΠΟ την Αρχαιότητα έως ΣΗΜΕΡΑ. Του Βαγγέλη Δ. Κουτιβή και Γεωργίου Σ. Μπαρμπαρούση