Παρασκευή 9 Μαρτίου 2018

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΒΑΓΓΕΛΙΩΣ ΧΡΗΣΤΙΑ ΣΤΟ Γ.ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2010.«Όσο ζω και αναπνέω θα τραγουδώ»

Όσοι από εμάς μεγάλωσαν και έζησαν στην επαρχία τα πρώτα ακούσματα που είχαν ήταν από το Δημοτικό τραγούδι. Την Δεκαετία του 70΄ και του 80΄ήταν σε άνθιση τα πανηγύρια και είχε επικρατήσει να ακούγεται το καλό Δημοτικό Τραγούδι που εκφράζονταν από κορυφαίους τραγουδιστές του είδους. Μια από τις φωνές που με «μάγευε» ήταν της Βαγγελιώς Χρηστιά. Η Βαγγελιώ Χρηστιά είχε και έχει ακόμη φωνή «Καμπάνα». Όταν ανέλαβα την εφημερίδα έθεσα ως στόχο να πάρω συνέντευξη από την Βαγγελιώ. Επικοινώνησα μαζί της και της εξήγησα το λόγο που της τηλεφώνησα. Με μεγάλη ευγένεια ανταποκρίθηκε αμέσως και κλείσαμε ραντεβού στο σπίτι της στη Νέα Σμύρνη.
-Κυρία Χρηστιά που γεννηθήκατε; Μιλήστε μας για τους γονείς σας και για την παιδική σας ηλικία;
Γεννήθηκα στην Δερσοβά Θυρρείου και μεγάλωσα στη Βόνιτσα. Η οικογένεια μου ήταν πολυμελής και αποτελούνταν από 12 μέλη. Συγκεκριμένα υπήρχαν 5 αγόρια, 5 κορίτσια και οι 2 γονείς. Λέω υπήρχαν γιατί σήμερα στη ζωή είναι 3 κορίτσια και 1 αγόρι. Στη Βόνιτσα μέναμε στη περιοχή Καπάσα και Λιβαδάκια όπου είχαμε φτιάξει τις καλύβες μας. Το καλοκαίρι ανεβαίναμε με τα ζώα στα ορεινά και το χειμώνα κατεβαίναμε στα πεδινά και τέλος εγκατασταθήκαμε στη Βόνιτσα. Εκτός από την κτηνοτροφία καλλιεργούσαμε καπνά και βαμβάκια. Η εποχή ήταν δύσκολη και υπήρχε μεγάλη φτώχια. Παρά όμως τις μεγάλες στερήσεις ζούσαμε μια ανέμελη ζωή. Σχολείο κατάφερα και πήγα μέχρι την Τρίτη Δημοτικού.

-Πως ξεκινήσατε να ασχολείστε με το τραγούδι; Υπήρξε κάποιος που σας βοήθησε και σας έσπρωξε στο τραγούδι;

Από μικρή ήθελα να γίνω τραγουδίστρια. Η ιδέα αυτή με ενθουσίαζε. Το τραγούδι ήταν κάτι που το ζούσα. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε ο πατέρας μου ο Περικλής Χρηστιάς που τραγουδούσε και ο ίδιος σε γάμους και σε γιορτές. Μικρή ακόμη με έπαιρνε στην αγκαλιά του και με παρότρυνε να τραγουδήσουμε μαζί. Όπου και να ήμουνα στις καλύβες , στα ζώα ή στο χωράφι συνέχεια τραγουδούσα. Το τραγούδι ήταν αναπόσπαστο κομμάτι από την ζωή μου. Ήταν και είναι η ίδια μου η ζωή.

-Κυρία Χρηστιά πότε παντρευτήκατε; Ποια είναι η οικογενειακή σας κατάσταση σήμερα; Ο σύζυγός σας είναι μουσικός;

Με τον άνδρα μου τον Νίκο Τζιοβίλη παντρευτήκαμε στις 23 Αυγούστου του 1970. Από τη Βόνιτσα έφυγα σε ηλικία 25 ετών. Με το Νίκο αποκτήσαμε δύο παιδιά ένα κορίτσι και ένα αγόρι. Ο άνδρας μου δεν ασχολείται με τη μουσική και είναι συνταξιούχος οξυγονοκολλητής.

-Όταν αποφασίσατε να ασχοληθείτε επαγγελματικά με το τραγούδι είχατε αντιδράσεις;

Είχα πιο πολύ αντιδράσεις από τα αδέλφια μου, γιατί είχαν συντηρητικές αντιλήψεις για το επάγγελμα αυτό. Όταν όμως έγινα τραγουδίστρια είχα ήδη παντρευτεί και είχα αποκτήσει και το πρώτο παιδί. Στην επιλογή μου όμως αυτή με στήριξε ο άνδρας μου ο Νίκος και με την βοήθεια του κόσμου κατάφερα να κάνω πραγματικότητα μια μεγάλη μου επιθυμία που ήταν για μένα όνειρο ζωής.

-Σε ποια ηλικία γίνατε τραγουδίστρια; Μέχρι τότε με τι ασχολούσασταν;

Άρχισα να ασχολούμαι επαγγελματικά με το τραγούδι σε ηλικία 28 ετών. Δεν σπούδασα μουσική ούτε έκανα φωνητική σε ωδείο. Είμαι τελείως αυτοδίδακτη γύρω από το τραγούδι. Ότι πέτυχα το έκανα μόνη μου και μόνο ο πατέρας με βοήθησε να μάθω αρκετά επιτραπέζια τραγούδια. Πριν γίνω τραγουδίστρια δούλευα σε εργοστάσιο φωτιστικών όπου γνώρισα και τον άνδρα μου και 4 χρόνια σε Θυρωρείο. Οι δουλειές αυτές δεν με ενθουσίασαν και στράφηκα στο μεγάλο μου όνειρο που ήταν το τραγούδι.

-Κυρία Χρηστιά όταν αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το τραγούδι υπήρξαν άνθρωποι που πίστεψαν σε σας και σας βοήθησαν σε ένα χώρο που δεν τον γνωρίζατε;

Σε ηλικία 17 ετών όταν ακόμη ήμουνα στη Βόνιτσα με άκουσε να τραγουδώ ο Σπύρος ο Περιστέρης που έψελνε στην Μητρόπολη Αθηνών. Μου είπε να τον βρω στην Αθήνα και κάλεσε τον Δημήτρη τον Ζάχο τον γνωστό τραγουδιστή για να με ακούσει. Ο Ζάχος ενθουσιάστηκε από την φωνή μου και μου είπε να συνεχίσω και να μην εγκαταλείψω την προσπάθεια. Όμως έφυγα πάλι για τη Βόνιτσα γιατί είχα μεγάλες αντιδράσεις από τα αδέλφια μου που πίστευαν ότι θα ξεστρατίσω από τον σωστό δρόμο αν γινόμουν τραγουδίστρια. Στην Αθήνα επέστρεψα μετά από 8 χρόνια. Όταν ξεκίνησα οριστικά το τραγούδι με την στήριξη πια του άνδρα μου με βοήθησε ο Γιώργος ο Κόρος ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης και μου έδωσε 2 υπέροχα τραγούδια την «Αμυγδαλιά» και τη «Φωτογραφία» καθώς και άλλα υπέροχα τραγούδια. Αργότερα συνέχισα με τον Κώστα τον Σούκα με το «Μια φωλιά γεμάτη αγάπη» και τώρα συνεργάζομαι με τον Βασίλη Φωτίου. Εύχομαι σε όλους αυτούς που με βοήθησαν να είναι καλά και αν ξέχασα κάποιον να με συγχωρήσει.

-Πότε πήρατε το πρώτο σας μεροκάματο; Πως νοιώσατε;

Το πρώτο μου μεροκάματο το πήρα στην οδό Φαβιέρου στο κέντρο «Φαντασία» που το είχε ο Βαγγέλης ο Σούκας. Ένοιωσα ικανοποίηση που πήρα τα πρώτα μου χρήματα από το τραγούδι αλλά ταυτόχρονα ένοιωσα και μια πίκρα από τους συναδέλφους μου γιατί διαπίστωσα ότι δεν ήταν δίκαιοι μαζί μου στον οικονομικό τομέα και με αντιμετώπισαν σαν νέα τραγουδίστρια. Εγώ όμως ήθελα να πετύχω και να προχωρήσω και παρέβλεπα τις αδικίες που γίνονταν.

-Ποια είναι η γνώμη σας για το Δημοτικό Τραγούδι; Πιστεύεται ότι προβάλλεται όσο θα έπρεπε από τα μέσα ενημέρωσης; Έχετε ευθύνη για αυτό και εσείς οι εκπρόσωποι του Δημοτικού Τραγουδιού;.

Το Δημοτικό Τραγούδι δεν προβάλλεται από τα μέσα ενημέρωσης όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα και όταν προβάλλεται αυτό γίνεται επετειακά Χριστούγεννα, Πάσχα και Απόκριες. Το Δημοτικό Τραγούδι είναι οι ρίζες μας. Το κλαρίνο σημαίνει Ελλάδα. Όσο και να μην το προωθούν επειδή δεν είναι εμπορικό αυτό δεν θα εκλείψει και θα συνεχίσει να υπάρχει δια μέσου των αιώνων. Φυσικά ευθύνη έχουμε και εμείς οι καλλιτέχνες γιατί έχουμε συμβιβαστεί με τις απαιτήσεις του κόσμου που έχει επηρεαστεί από τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της διασκέδασης και την επιβάλλουν με τη σειρά τους και τα μέσα ενημέρωσης.

-Ποιες είναι οι δυσκολίες και τα προβλήματα ενός τραγουδιστή και ιδίως μιας γυναίκας που πρέπει να λείπει για μέρες από το σπίτι μακριά από την οικογένεια της;

Ένας καλλιτέχνης δεν ξέρει τι θα πει Πάσχα και Χριστούγεννα με την οικογένειά του. Είναι αναγκασμένος να λείπει γιατί έτσι είναι η φύση της δουλειάς του. Όταν όμως κάνεις αυτό που αγαπάς όλα μπορείς να τα βάλεις σε τάξη. Όταν υπάρχει συνεννόηση με τους δικούς σου όλα γίνονται καλά και δεν υπάρχουν προβλήματα.

-Ποια είναι η γνώμη σας για τα πανηγύρια όπως διεξάγονται σήμερα; Πως ήταν παλιότερα;

Σήμερα δεν υπάρχουν πανηγύρια όπως τα έχουμε ζήσει στο παρελθόν. Έχουν αλλοιωθεί ή έχουν εκσυγχρονιστεί όπως συμβαίνει σε όλα τα πράγματα. Στα πανηγύρια όπως και αν διεξάγονται αυτά δεν κυριαρχεί το Δημοτικό Τραγούδι και έχουν επηρεαστεί από άλλα είδη μουσικής. Καθαρό Δημοτικό Τραγούδι ακούγεται κυρίως σε ορεινά μέρη όπου η Παράδοση διατηρείται ακόμη και γίνονται προσπάθειες για να παραμείνει ζωντανή. Παλιότερα τα Πανηγύρια τα περίμενε ο κόσμος για να διασκεδάσει γιατί δεν υπήρχε άλλος τρόπος ψυχαγωγίας. Σήμερα βέβαια έχουν αλλάξει τα πράγματα και ο κόσμος διασκεδάζει όλο το χρόνο αλλά αυτό γίνεται εις βάρος της Δημοτικής παράδοσης. Γενικά τα πανηγύρια σήμερα διατηρούνται ως έθιμο και πολλές φορές συναυλιακά.

-Θυμάστε κάποια περιστατικά δυσάρεστα ή ευχάριστα από πανηγύρια ή κέντρα που σας έχουν μείνει αξέχαστα;

Περιστατικά που να είχα αντιμετωπίσει προβλήματα και να είχα κινδινεύσει να τραυματιστώ δεν είχα ούτε θυμάμαι. Αυτό που ξέρω είναι ότι φασαρίες και παρεξηγήσεις γίνονταν πάντα για τη σειρά στο χορό και ίσως από κάποιους μεθυσμένους. Αλλά αυτά είναι μέσα στα πλαίσια της δουλειάς μας και τα θεωρούσαμε συνηθισμένα αν δεν ξέφευγαν και δεν χανόταν ο έλεγχος.

-Κυρία Χρηστιά στο χώρο σας υπάρχει ανταγωνισμός; Θεωρείται ότι οι αμοιβές που παίρνουν οι τραγουδιστές είναι λογικές για να διατηρηθούν τα πανηγύρια και για να διασκεδάζει ο κόσμος;

Ανταγωνισμός υπήρχε πάντα και θα υπάρχει και δεν θα εκλείψει ποτέ. Οι καλοί όμως επιβιώνουν αλλά πρέπει στο ξεκίνημα να έχουν υπομονή και επιμονή. Το παράπονό μου όμως είναι ότι τόσα χρόνια στο χώρο του τραγουδιού, έχω βοηθήσει αρκετό κόσμο αλλά από κανέναν δεν άκουσα ένα ευχαριστώ. Μερικοί μάλιστα από αυτούς στράφηκαν και εναντίων μου. Αλλά δεν τους παρεξηγώ γιατί εγώ είχα την αγάπη του κόσμου. Πιστεύω ότι κάποιοι από εμάς είναι υπερτιμημένοι και αυτό κάνει κακό για την επιβίωση και την διατήρηση των πανηγυριών που έχει αποτέλεσμα να υπάρχει δουλειά για όλους.

-Με ποιους κλαρινίστες έχετε συνεργαστεί; Έχετε βγάλει προσωπικούς δίσκους; Στην τηλεόραση έχετε εμφανιστεί;

Όσον αφορά την πρώτη ερώτηση έχω συνεργαστεί με τον Βαγγέλη Κοκώνη, τον Βαγγέλη Σταμούλη, τον Γιώργο Μάγκα, τον Βαγγέλη Σούκα, τον Βασίλη Σούκα, τον Μάκη Μπέκο, τον Μάκη Βασιλειάδη, τον Γιάννη Βασιλόπουλο, τον Αποστόλη Μετσοβίτη, τον Σταύρο Καψάλη, τον Πάνο Κοτρώτσο. Είναι και πολλοί άλλοι ακόμη και ας με συγχωρέσουν που δεν τους ανέφερα. Έχω βγάλει 12 cd και 18 δίσκους. Στην τηλεόραση έχω εμφανιστεί αρκετές φορές αλλά παλιότερα. Σήμερα το Δημοτικό Τραγούδι δεν είναι τόσο εμπορικό και μας καλούν περιστασιακά και κυρίως επετειακά στις μεγάλες γιορτές.

-Έχετε πάει στο εξωτερικό κυρία Χρηστιά; Πως σας υποδέχονταν οι ομογενείς εκεί;

Έχω πάει αρκετές φορές στο παρελθόν στην Αμερική, στην Αυστραλία, στον Καναδά, στην Σουηδία και στην Γερμανία. Μας υποδέχονταν με πολύ ενθουσιασμό γιατί νοσταλγούσαν το Δημοτικό Τραγούδι που τους θύμιζε την πατρίδα και τους δικούς τους. Σήμερα έχουν αλλάξει τα πράγματα. Η νέα γενιά στο Εξωτερικό έχει αφομοιωθεί από τις εκεί κοινωνίες και δεν ενδιαφέρονται για το Δημοτικό τραγούδι και την παράδοση με αποτέλεσμα να μην μας καλούν για να τραγουδήσουμε.

-Εκτός από το τραγούδι ασχολείσθε και με κάτι άλλο; Έχετε κάποιο χόμπυ; Πως περνάτε τον ελεύθερο χρόνο σας;

Η δουλειά μου είναι το τραγούδι. Τον ελεύθερο χρόνο μου όταν δεν έχω επαγγελματικές υποχρεώσεις ασχολούμαι με τα οικιακά και με δουλειές της οικογένειας.

-Κυρία Χρηστιά κρίνετε αυστηρά τον εαυτό σας; Θεωρείται ότι έχετε κάποιο μειονέκτημα ;

Στη δουλειά μου είμαι απαιτητική και θέλω κάποια πράγματα να γίνονται σωστά. Γενικά σαν άνθρωπος έχω θετικά και αρνητικά όπως έχουν όλοι. Μειονέκτημα θα θεωρούσα το ότι γίνομαι θυσία για τους άλλους και πολλές φορές εις βάρος του εαυτού μου.

-Πως κρίνετε την γενικότερη κοινωνική και οικονομική κατάσταση που επικρατεί σήμερα;

Βρισκόμαστε σε μια δύσκολη εποχή όπου κυριαρχεί η αβεβαιότητα και ο φόβος για το αύριο. Κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί την επόμενη μέρα. Βρισκόμαστε γενικά σε μια σύγχυση που κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς θέλει.

-Κυρία Χρηστιά πόσο δύσκολο είναι για ένα τραγουδιστή να αντιμετωπίζει προσωπικά και οικογενειακά προβλήματα και το βράδυ να πρέπει να διασκεδάσει κόσμο;

Η δουλειά μας είναι τόσο δύσκολη και έχει τέτοιες ιδιαιτερότητες που θα πρέπει πολλές φορές να παραμερίζεις τα προσωπικά σου προβλήματα και στο πατάρι πρέπει να δείχνεις χαρούμενη και ευδιάθετη γιατί πρέπει να διασκεδάσει ο κόσμος. Θυμάμαι όταν πέθανε η μάννα μου το μεσημέρι πήγα στην κηδεία και το βράδυ παρουσιάστηκα στο κέντρο που τραγουδούσα για να εξηγήσω στο κόσμο το λόγο που δεν μπορούσα να τραγουδήσω. Μια άλλη φορά είχα σπάσει το πόδι μου και εμφανίστηκα στο κέντρο με τη βοήθεια πατερίτσας. Τέλος στο Αγρίνιο τραγούδησα με 40 πυρετό γιατί έτσι έπρεπε να γίνει.

-Έχετε συνεργαστεί με τον μακαρίτη τον Τάκη Καρναβά; Ποια είναι η γνώμη σας για το μεγάλο αυτό Ξηρομερίτη τραγουδιστή του Δημοτικού Τραγουδιού;

Έχω συνεργαστεί αρκετές φορές με τον Αείμνηστο Τάκη Καρναβά. Υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους τραγουδιστές του Δημοτικού Τραγουδιού. Άφησε εποχή και θα συνεχίσουν να ακούγονται και στο μέλλον τα τραγούδια του. Πιστεύω ότι ο Θάνατος του Τάκη Καρναβά υπήρξε μεγάλη απώλεια για το Δημοτικό Τραγούδι.

-Υπάρχει κάποιο μέλος της οικογένειας που ασχολείται με το τραγούδι ή τη μουσική;

Δυστυχώς κανείς δεν με ακολούθησε. Ο γιός μου ο Δημήτρης είναι Μάγειρας(ΣΕΦ) και η κόρη μου η Παναγιώτα σπούδασε Τουριστικές Επιχειρήσεις.

-Κυρία Χρηστιά τι σκέφτεστε να κάνετε στο υπόλοιπο της ζωής σας;

Όσο ζω και αναπνέω, όσο θα είμαι καλά θα τραγουδάω. Γιατί το τραγούδι μου δίνει δύναμη. Είναι η ζωή μου. Μερικές φορές πιάνω τον εαυτό μου να κάνει όνειρα για να ξαναγυρίσω στα παιδικά μου χρόνια, κοντά καλύβες που μέναμε, κοντά στα ζώα, στο άλογο μου και στα χωράφια.

-Κυρία Χρηστιά σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στο κάλεσμά μου και μου δώσατε αυτή τη σημαντική συνέντευξη . Εύχομαι να είστε καλά και να μας διασκεδάζετε με τα ωραία και γνήσια Δημοτικά Τραγούδια που εσείς ξέρετε να ερμηνεύετε με την θαυμάσια φωνή σας και με την δύναμη της ψυχής σας.

Σας ευχαριστώ και εγώ κύριε Κουτρούμπα που με φιλοξενήσατε στην εφημερίδα σας. Σας εύχομαι υγεία και πάντα επιτυχίες.
google page rank