Ετικέτες

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2020

Mόνο στο ΚΤΕΛ Πρέβεζας η συγκοινωνιακή σύνδεση στο αεροδρόμιο Ακτίου-Επιστολή Φαρμάκη σε Καραμανλή

Την απόσυρση του άρθρου 34 του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών, ρυθμίσεις μεταφορών και άλλες διατάξεις», βάσει του οποίου επιχειρείται η ανάθεση της αστικής συγκοινωνιακής σύνδεσης του αεροδρομίου Ακτίου εξ ολοκλήρου στο ΚΤΕΛ Πρέβεζας, ζητάει ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης.
Πιο συγκεκριμένα, με επιστολή του προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, ο κ. Φαρμάκης αναφέρει ότι το επίμαχο άρθρο, καταστρατηγεί το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, εκτείνοντας την αστική περιοχή της Πρέβεζας εντός των ορίων άλλης Περιφερειακής Ενότητας, αλλά και συνολικά, εντός άλλης Περιφέρειας.
Επίσης, σημειώνει ότι για περισσότερα από 20 χρόνια, το ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας και το ΚΤΕΛ Πρέβεζας συνεκμεταλλεύονται με επιτυχία τη διανομαρχιακή επιβατική γραμμή «Βόνιτσα – Άκτιο – Πρέβεζα» και κατά συνέπεια, δεν υπάρχει κανένας λόγος αλλαγής της σημερινής κατάστασης.
Ακόμα, ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, υπογραμμίζει: «Ένα από τα πολλά και σημαντικά παράπλευρα οφέλη της ύπαρξης και λειτουργίας ενός αεροδρομίου, ασφαλώς αφορά και το μεταφορικό έργο, το οποίο με τη συγκεκριμένη διάταξη επιχειρείται να αφαιρεθεί από την περιοχή – έδρα του αεροδρομίου προς όφελος μίας άλλης περιοχής. Δικαίως μάλλον λοιπόν διατυπώνεται η απορία της σκοπιμότητας της συγκεκριμένης ρύθμισης, ειδικά αφού η ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στις μεταφορικές ανάγκες που προκύπτουν από την σημαντική αύξηση της κίνησης του αεροδρομίου, διαθέτοντας στόλο 180 και πλέον οχημάτων».
Καταλήγοντας, ο κ. Φαρμάκης ζητάει την απόσυρση του συγκεκριμένου άρθρου, τονίζοντας: «Η ύπαρξή του και η τυχόν ψήφισή του, θα προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις και ενδεχομένως “κακά προηγούμενα”, ενώ επίσης αντίκειται στις κείμενες διατάξεις και επί της ουσίας καταργεί τον ρόλο των θεσμοθετημένων οργάνων για τον χαρακτηρισμό αστικών περιοχών και αστικών και διανομαρχιακών γραμμών τα οποία εν προκειμένω είναι τα Περιφερειακά Συμβούλια και οι εμπλεκόμενοι Περιφερειάρχες. Τέλος, προκαλεί έντονες και εύλογες αντιδράσεις, λειτουργώντας μάλιστα και ως “νάρκη”, ως προς την μέχρι σήμερα επιτυχή συνεκμετάλλευση της διανομαρχιακής γραμμής από τα ΚΤΕΛ, τόσο της Αιτωλοακαρνανίας όσο και της Πρέβεζας».
Η επιστολή του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας:
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών:
κ. Κώστα Αχ. Καραμανλή

ΘΕΜΑ: «ΤΟ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΑΚΤΙΟΥ»

Κύριε Υπουργέ,
Στις 24/1/2020 κατατέθηκε στην βουλή σχέδιο Νόμου με τίτλο: «ΙΔΡΥΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ ΕΠΙ ΥΔΑΤΙΝΩΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΩΝ, ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ», ένα άρθρο του οποίου το περιεχόμενο, προκάλεσε κατάπληξη στους φορείς της Αιτωλοακαρνανίας και πιστεύω, την εύλογη αντίδρασή τους.

Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 34 του παραπάνω σχεδίου Νόμου, που φέρει τον τίτλο «Σύνδεση αεροδρομίου Ακτίου με αστική τακτική συγκοινωνία με την πόλη της Πρέβεζας», αναφέρονται τα εξής: «Η τακτική συγκοινωνιακή σύνδεση του αεροδρομίου Ακτίου με την πόλη της Πρέβεζας, πραγματοποιείται με αστική τακτική λεωφορειακή γραμμή που εκτελείται από την ΚΤΕΛ Ν. Πρέβεζας Α.Ε.. Ο καθορισμός των δρομολογίων και των κομίστρων και η εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 2963/2001 (Α’ 268), η δε έκδοση των σχετικών διοικητικών πράξεων γίνεται με ευθύνη της Π.Ε. Πρέβεζας.»

Από τα προαναφερόμενα γίνεται σαφές ότι η συγκεκριμένη διάταξη καταστρατηγεί το ισχύον Νομοθετικό πλαίσιο για τις τακτικές γραμμές και τον χαρακτηρισμό αστικών περιοχών, ενώ έρχεται και σε σύγκρουση με τον Ν.2963/2001 περί λειτουργίας των ΚΤΕΛ.

Εν ολίγοις, παρ΄ότι το Άκτιο βρίσκεται στην Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και η Πρέβεζα στην Π.Ε Πρέβεζας της Περιφέρειας Ηπείρου, με το παραπάνω άρθρο επεκτείνεται η αστική περιοχή της Πρέβεζας όχι μόνο σε άλλη ΠΕ (Αιτωλοακαρνανίας) αλλά και σε άλλη Περιφέρεια (Δυτική Ελλάδα).


Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι ο χαρακτηρισμός μιας περιοχής ως αστικής ή υπεραστικής καθώς και η επέκταση αυτών γίνεται κατόπιν πολύ συγκεκριμένων διαδικασιών που προβλέπει το άρθρο 7 Ν. 2963/2001, το οποίο αναφέρει τα εξής: «1. Με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, καθορίζονται για την εφαρμογή του νόμου αυτού οι γενικοί όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία για το χαρακτηρισμό μιας περιοχής ως αστικής και μιας γραμμής ως αστικής ή υπεραστικής, καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις για τον καθορισμό των αφετηριών, τερμάτων, διαδρομών, στάσεων σταθμών, πρακτορείων εξυπηρέτησης, εκδοτηρίων εισιτηρίων και κάθε άλλου σχετικού θέματος. Η απόφαση αυτή εκδίδεται μετά από γνώμη επιτροπής, αποτελούμενη από επτά (7) κατ` ανώτατο όριο μέλη, που συγκροτείται με απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών, και αποτελείται από δύο εκπροσώπους του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών και εκπρόσωπο του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων, της Ενωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδος, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αστικών Λεωφορείων (Π.Ο.Ε.Ι.Α.Λ.) και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (Π.Ο.Α.Υ.Σ.). 2. Ο κατά την προηγούμενη παράγραφο χαρακτηρισμός των αστικών περιοχών γίνεται με αποφάσεις των οικείων Νομαρχιακών Συμβουλίων και ο χαρακτηρισμός γραμμών ως αστικών και υπεραστικών γίνεται με αποφάσεις των οικείων Νομαρχών. Με τις αποφάσεις των Νομαρχών καθορίζονται επίσης η αφετηρία, η διαδρομή, οι στάσεις και το τέρμα κάθε γραμμής. Ειδικά για το χαρακτηρισμό των αστικών περιοχών και των αστικών γραμμών, ζητείται η γνώμη των οικείων Ο.Τ.Α, πρώτου βαθμού. 3. Περιοχές που, μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, έχουν χαρακτηριστεί ως αστικές, διατηρούν το χαρακτηρισμό τους και μπορούν να επεκταθούν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην προηγούμενη παράγραφο. 4. Οι επιβατικές γραμμές που έχουν χαρακτηριστεί και λειτουργούν ως αστικές ή υπεραστικές κατά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, διατηρούνται και μπορούν να τροποποιηθούν σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 2. Για την τροποποίηση υφιστάμενης επιβατικής γραμμής απαιτείται απόφαση του αρμόδιου για το χαρακτηρισμό οργάνου.»

Επιπλέον παρ΄ότι ο Ν. 2963/2001 στο άρθρο 7 προβλέπει συγκεκριμένους τρόπους καθιέρωσης διανομαρχιακών γραμμών που το τέρμα αυτών βρίσκεται σε Νομό άλλης περιφέρειας, (περίπτωση γ. του άρθρου 7 Ν. 2963/2001: Αν το τέρμα της διανομαρχιακής γραμμής βρίσκεται σε νομό άλλης περιφέρειας, το αίτημα περί καθιέρωσης διανομαρχιακής γραμμής κοινοποιείται από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, στον οποίο υποβλήθηκε, προς τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας, όπου υπάγεται ο νομός τέρματος της γραμμής. Το παραπάνω αίτημα κοινοποιείται επίσης στο Κ.Τ.Ε.Λ. της ίδιας περιφέρειας με σχετικό ερώτημα για συνεκμετάλλευση. Σε περίπτωση, που το Κ.Τ.Ε.Λ. δεν απαντήσει εντός της παραπάνω αποκλειστικής προθεσμίας ή αρνηθεί τη συνεκμετάλλευση, με κοινή απόφαση των Γενικών Γραμματέων των Περιφερειών η γραμμή μπορεί να ανατεθεί εξ ολοκλήρου στο αιτούν Κ.Τ.Ε.Λ.. Αν το δεύτερο Κ.Τ.Ε.Λ. αποδεχθεί τη συνεκμετάλλευση, με όμοια απόφαση καθιερώνεται η γραμμή και οι όροι συνεκμετάλλευσης αυτής, μετά από τεχνικοοικονομική μελέτη. Αν οι Περιφερειάρχες διαφωνούν, η γραμμή και οι όροι συνεκμετάλλευσης δύνανται να καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών), το επίμαχο άρθρο του σχεδίου Νόμου, δίνει στην ΚΤΕΛ Πρέβεζας Α.Ε. την εκμετάλλευση διανομαρχιακής γραμμής δίχως καμία προδικασία και τεχνοοικονομική μελέτη, αλλά και δίχως κανένα αίτημα για συνεκμετάλλευση της γραμμής με την ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας ΑΕ.

Πέραν τούτων και σχετικά με την ουσία του ζητήματος, οφείλω επίσης να σας ενημερώσω ότι η ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας Α.Ε. και η ΚΤΕΛ Πρέβεζας Α.Ε. συνεκμεταλλεύονται δίχως κανένα απολύτως πρόβλημα για το επιβατικό κοινό και για πάνω από 20 έτη τη διανομαρχιακή επιβατική γραμμή «Βόνιτσα – Άκτιο – Πρέβεζα». Επιπλέον, σημειώνω ότι ένα από τα πολλά και σημαντικά παράπλευρα οφέλη της ύπαρξης και λειτουργίας ενός αεροδρομίου, ασφαλώς αφορά και το μεταφορικό έργο, το οποίο με τη συγκεκριμένη διάταξη επιχειρείται να αφαιρεθεί από την περιοχή – έδρα του αεροδρομίου προς όφελος μίας άλλης περιοχής. Δικαίως μάλλον λοιπόν διατυπώνεται η απορία της σκοπιμότητας της συγκεκριμένης ρύθμισης, ειδικά αφού η ΚΤΕΛ Αιτωλοακαρνανίας μπορεί να ανταποκριθεί πλήρως στις μεταφορικές ανάγκες που προκύπτουν από την σημαντική αύξηση της κίνησης του αεροδρομίου, διαθέτοντας στόλο 180 και πλέον οχημάτων.

Κύριε Υπουργέ,

Ζητώ την απάλειψη του συγκεκριμένου άρθρου από το παραπάνω σχέδιο Νόμου, καθώς δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα και δεν επιλύει κανένα. Η ύπαρξή του και η τυχόν ψήφισή του, θα προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις και ενδεχομένως «κακά προηγούμενα», ενώ επίσης αντίκειται στις κείμενες διατάξεις και επί της ουσίας καταργεί τον ρόλο των θεσμοθετημένων οργάνων για τον χαρακτηρισμό αστικών περιοχών και αστικών και διανομαρχιακών γραμμών τα οποία εν προκειμένω είναι τα Περιφερειακά Συμβούλια και οι εμπλεκόμενοι Περιφερειάρχες. Τέλος, προκαλεί έντονες και εύλογες αντιδράσεις, λειτουργώντας μάλιστα και ως «νάρκη», ως προς την μέχρι σήμερα επιτυχή συνεκμετάλλευση της διανομαρχιακής γραμμής από τα ΚΤΕΛ, τόσο της Αιτωλοακαρνανίας όσο και της Πρέβεζας.

Κατόπιν τούτων, παρακαλώ θερμά για τις δικές σας ενέργειες.

Μετά τιμής
Νεκτάριος Αθ. Φαρμάκης

Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας