Το πρόβλημα με τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και που όπως είναι πλέον γνωστό τελειώνει σε 2,5 μήνες έχει πάρει εκρηκτικές διαστάσεις. Από τα έργα των αυτοκινητόδρομων μέχρι τα μικρά δημοτικά έργα...
Πολλά από τα έργα έχουν ήδη μεταφερθεί προκειμένου να σωθούν στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 σαν έργα phasing (ή έργα γέφυρες). Τώρα όμως ακριβώς στο παρά πέντε εμφανίζεται ένα άλλο μεγαλύτερο εμπόδιο για μία υποκατηγορία έργων, αυτών που έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται εδώ και αρκετά χρόνια (πριν το 2009) και έχουν τραβήξει χρηματοδότηση από το Γ`ΚΠΣ.
Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ κανένα έργο δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από 3 συνεχόμενα χρηματοδοτικά προγράμματα. Τώρα λοιπόν έχουν αρχίσει και χτυπούν καμπανάκια για τέτοιου είδους.
Πρώτο στη λίστα είναι το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης το οποίο όμως διευθετήθηκε από το 2013 και σήμερα μπορεί να υπολογίζει στη χρηματοδότηση του νέου ΕΣΠΑ. Με ποιόν τρόπο; θεωρήθηκε πως όποια εργασία είχε γίνει μέχρι τώρα θα είναι "πρόδρομες εργασίες" και ως κύριο έργο θα είναι το υπόλοιπο αντικείμενο που υπολείπεται.
Στην ίδια κατηγορία είναι τα έργα στους αυτοκινητόδρομους. Τα έργα αυτά ξεκίνησαν το 2007 και το 2008 και έχουν λάβει χρηματοδότηση από το Γ` ΚΠΣ. Αντιμετωπίζοντας τον ίδιο κίνδυνο οι συμβάσεις του 2013 ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξες και σήμερα που γνωρίζουμε ότι τα έργα θέλουν ακόμα χρόνο για να ολοκληρωθούν υπάρχει κενό χρηματοδότησης από την 1.1.16. Θεωρητικά και αυτά τα έργα θα καλυφθούν από κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ.
Το πρόβλημα όμως δεν σταματά εδώ. Υπάρχουν και άλλα μικρότερα έργα με το ίδιο πρόβλημα. Ένα από αυτά είναι το έργο στο Αεροδρόμιο Ιωάννινων που έχει ξεκινήσει από το 2006 και τα έργα στο Αεροδρόμιο Μακεδονία που έχουν ξεκινήσει από το 2005.
Όλα αυτά ακόμα και αν έχουν πρόβλεψη για να ενταχθούν ως έργα phasing θα πρέπει να περάσουν και αυτόν τον σκόπελο, πράγμα καθόλου σίγουρο.
Σε άλλη περίπτωση θα πρέπει να επωμιστεί το κόστος το ΠΔΕ, πράγμα τελείως αδιανόητο στην παρούσα οικονομική κατάσταση. Αυτή η κατάληξη βέβαια θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί αν από την Άνοιξη όταν πλέον ήταν γνωστό τι γίνεται στα έργα και ποια από αυτά θα τραβήξουν και άλλο χρονικά είχε αποφασιστεί νωρίτερα η τύχη τους.
Σε αυτή τη χρονική συγκυρία, με τα περισσότερα έργα να είναι ημιπαγωμένα, τα έργα των αυτοκινητόδρομων σε κατάσταση ζόμπι και τα υπόλοιπα έργα να μην γνωρίζουν τι θα γίνει, η πρόβλεψη μόνο οδυνηρή μπορεί να είναι.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com