Η επίσκεψη μου στα εργοτάξια της Ολυμπίας Οδού την περασμένη Παρασκευή υπήρξε μία ευκαιρία στο να αποτυπώσω την σημερινή εικόνα του έργου στο σύνολο του. Είναι αλήθεια πως το εργοτάξιο της Κορίνθου-Πατρών είναι το μεγαλύτερο συνεχόμενο εργοτάξιο της χώρας και μάλιστα εν μέσω συνεχους κυκλοφορίας...
Οι διαπιστώσεις σε αυτό το έργο είναι πολλές. Το έργο είναι αρκετά προχωρημένο καθώς έφτασε στο 69% της συνολικής προόδου. Αυτό όμως σημαίνει ότι έχουμε μπροστά μας ένα ολόκληρο 31%. Κατά την εκτίμηση μου το έργο τείνει να ωριμάσει κατασκευαστικά αλλά χρειάζεται επειγόντος χρηματοδότηση.
Ο φετινός καταστροφικός μέχρι τώρα χρόνος θα μπορέσει να αλλάξει πρόσωπο αν ομαλοποιηθεί τάχιστα η χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και παραμείνει σε σταθερό πλαίσιο μέχρι να ολοκληρωθεί.
Η μεικτή εικόνα που παρουσιάζει το έργο είναι παρούσα παντού: Τα δύσκολα τεχνικά έργα είναι σχεδόν ολοκληρωμένα καθώς η ωρίμανση τους έχει φτάσει στο 93%. Από την άλλη τα ανοιχτά τμήματα αν εξαιρέσει κανείς το τμήμα Κόρινθος-Κιάτο και εν μέρει μέχρι πριν το Ξυλόκαστρο τότε αντιλαμβάνεται ότι χρειάζονται ακόμα πολύ δουλειά.
Υπάρχουν δεκάδες χιλιόμετρα δρόμου που ακόμα δεν έχει παραδοθεί ο νέος κλάδος για να ξεκινήσει η ανακατασκευή του παλιού. Επίσης είναι εμφανές ότι γίνεται μία ηρωϊκή προσπάθεια το έργο να μείνει ζωντανό μιας και η μέχρι τώρα έλλειψη χρηματοδότησης έχει μειώσει σημαντικά την απασχόληση εργαζομένων.
Είναι σαφές ότι με μία συνεργασία Υπουργείου-παραχωρησιούχων θα μπορούσε να λειτουργήσει μέχρι τα Χριστούγεννα το τμήμα Κόρινθος-Κιάτο και μέχρι τον Μάρτιο το τμήμα μέχρι το Ξυλόκαστρο. Για τα υπόλοιπα τμήματα νομίζω ότι ακόμα χρειάζεται δουλειά.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επισημάνουμε πως τα "ψέμματα" τέλειωσαν. Το έργο έχει κλείσει 7 χρόνια (με μία τριετία παγωμένων εργασιών) και πρέπει να φανεί το αποτέλεσμα. Για τους κατοίκους των περιοχών, για τον ίδιο τον παραχωρησιούχο, για το Κράτος. Η ψυχολογική κούραση από τις ατελείωτες εργασίες είναι πλέον αποτυπωμένες παντού σε όλους.
Στα πολύ θετικά κρατώ επίσης και την αλλαγή πολιτικής στο θέμα της απόδοσης τμημάτων καθώς εγκαταλήφθηκε η λογική της μίας ή δύο λειτουργίας τμημάτων και πάμε ολοταχώς σε τμηματική λειτουργία. Αυτό που περιμένουμε επίσης είναι μία σαφής χρονική εικόνα της απόδοσης τους. Όχι μισόλογα όχι διφορούμενες ερμηνείες.
Σε σχέση με το Υπουργείο Υποδομών, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να ολοκληρωθούν εδώ και τώρα, όπως κάποιες λίγες απαλλοτριώσεις διάσπαρτες στο έργο που δεν μπορούν άλλο να περιμένουν. Θα πρέπει να ξεκινήσει την χρηματοδότηση που του αναλογεί για να δώσει την απαραίτητη ώθηση στο έργο να ολοκληρωθεί. Θα πρέπει να έρθει σε μία λογική συμφωνία με τον παραχωρησιούχο, ανάλογη με εκείνη σε Ιόνια Οδό και Ε65.
Θα πρέπει να πω για μία ακόμα φορά την εντύπωση που μου προξένησε η πίστη και η φλόγα των εργαζομένων για το έργο στο οποίο εργάζονται. Είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπεις ανθρώπους που μπορεί να χάσουν τη δουλειά τους αν ολοκληρωθεί η κατασκευή αλλά να λένε ότι το έργο πρέπει να τελειώσει σύντομα.
Πάντως το μήνυμα που εγώ έλαβα από την ολοήμερη επίσκεψη μου στα εργοτάξια της Ολυμπίας Οδού είναι αυτό: Χρηματοδοτήστε το έργο για ολοκληρωθεί, ειδάλλως νέες καθυστερήσεις θα είναι μπροστά μας.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com
Ο φετινός καταστροφικός μέχρι τώρα χρόνος θα μπορέσει να αλλάξει πρόσωπο αν ομαλοποιηθεί τάχιστα η χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και παραμείνει σε σταθερό πλαίσιο μέχρι να ολοκληρωθεί.
Η μεικτή εικόνα που παρουσιάζει το έργο είναι παρούσα παντού: Τα δύσκολα τεχνικά έργα είναι σχεδόν ολοκληρωμένα καθώς η ωρίμανση τους έχει φτάσει στο 93%. Από την άλλη τα ανοιχτά τμήματα αν εξαιρέσει κανείς το τμήμα Κόρινθος-Κιάτο και εν μέρει μέχρι πριν το Ξυλόκαστρο τότε αντιλαμβάνεται ότι χρειάζονται ακόμα πολύ δουλειά.
Υπάρχουν δεκάδες χιλιόμετρα δρόμου που ακόμα δεν έχει παραδοθεί ο νέος κλάδος για να ξεκινήσει η ανακατασκευή του παλιού. Επίσης είναι εμφανές ότι γίνεται μία ηρωϊκή προσπάθεια το έργο να μείνει ζωντανό μιας και η μέχρι τώρα έλλειψη χρηματοδότησης έχει μειώσει σημαντικά την απασχόληση εργαζομένων.
Είναι σαφές ότι με μία συνεργασία Υπουργείου-παραχωρησιούχων θα μπορούσε να λειτουργήσει μέχρι τα Χριστούγεννα το τμήμα Κόρινθος-Κιάτο και μέχρι τον Μάρτιο το τμήμα μέχρι το Ξυλόκαστρο. Για τα υπόλοιπα τμήματα νομίζω ότι ακόμα χρειάζεται δουλειά.
Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να επισημάνουμε πως τα "ψέμματα" τέλειωσαν. Το έργο έχει κλείσει 7 χρόνια (με μία τριετία παγωμένων εργασιών) και πρέπει να φανεί το αποτέλεσμα. Για τους κατοίκους των περιοχών, για τον ίδιο τον παραχωρησιούχο, για το Κράτος. Η ψυχολογική κούραση από τις ατελείωτες εργασίες είναι πλέον αποτυπωμένες παντού σε όλους.
Στα πολύ θετικά κρατώ επίσης και την αλλαγή πολιτικής στο θέμα της απόδοσης τμημάτων καθώς εγκαταλήφθηκε η λογική της μίας ή δύο λειτουργίας τμημάτων και πάμε ολοταχώς σε τμηματική λειτουργία. Αυτό που περιμένουμε επίσης είναι μία σαφής χρονική εικόνα της απόδοσης τους. Όχι μισόλογα όχι διφορούμενες ερμηνείες.
Σε σχέση με το Υπουργείο Υποδομών, υπάρχουν πράγματα που πρέπει να ολοκληρωθούν εδώ και τώρα, όπως κάποιες λίγες απαλλοτριώσεις διάσπαρτες στο έργο που δεν μπορούν άλλο να περιμένουν. Θα πρέπει να ξεκινήσει την χρηματοδότηση που του αναλογεί για να δώσει την απαραίτητη ώθηση στο έργο να ολοκληρωθεί. Θα πρέπει να έρθει σε μία λογική συμφωνία με τον παραχωρησιούχο, ανάλογη με εκείνη σε Ιόνια Οδό και Ε65.
Θα πρέπει να πω για μία ακόμα φορά την εντύπωση που μου προξένησε η πίστη και η φλόγα των εργαζομένων για το έργο στο οποίο εργάζονται. Είναι πολύ ενθαρρυντικό να βλέπεις ανθρώπους που μπορεί να χάσουν τη δουλειά τους αν ολοκληρωθεί η κατασκευή αλλά να λένε ότι το έργο πρέπει να τελειώσει σύντομα.
Πάντως το μήνυμα που εγώ έλαβα από την ολοήμερη επίσκεψη μου στα εργοτάξια της Ολυμπίας Οδού είναι αυτό: Χρηματοδοτήστε το έργο για ολοκληρωθεί, ειδάλλως νέες καθυστερήσεις θα είναι μπροστά μας.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com