Η σημερινή είσοδος δίπλα από την knauf για την Κατούνα μισή ώρα απόσταση μιας και ακολουθεί τον παλιό δρόμο Σαμάρι Κατούνα |
Για να τολμήσω την συγγραφή του παρόντος άρθρου παρακινήθηκα από δύο δυνατές πραγματικότητες.
Η μία, είναι το κυρίαρχο συναίσθημα για χωριό μου.
Η άλλη, είναι η ιδιαίτερη σημασία που έχει η γνώση σε θέματα που αφορούν την ενότητα Μεδεώνος όπου με την αδράνεια και αδιαφορία όλων μας έχουμε αφήσει και την Κατούνα πολύ πίσω.
Κανένας μα κανένας δεν έχει ασχοληθεί με τον νέο δρόμο που περνάει δίπλα μας και μας αφήνει μακριά από τον άλλον κόσμο και έρχεται η πλήρης απομόνωση, το μόνο που ενδιέφερε μερικούς ήταν οι αποζημιώσεις.
Την Κατούνα την ξέχασαν, Δήμαρχοι που ήρθαν από αλλού, Νομάρχες και Περιφερειάρχες, πολιτικοί κυβερνήσεων, περαστικοί όλων των αποχρώσεων πράσινοι, μπλε και κόκκινοι.
Για να μπούμε στο θέμα μας αναφέρομαι στον κόμβο αριθμό 10 (Κ10) για την έξοδο και είσοδο στο χωριό μας που καταργήθηκε.
Το 2010 όταν δημοπρατήθηκε το έργο υπήρχαν στην διαδρομή 10 κόμβοι επτά εκ των οποίων ανισόπεδοι κλπ.
Ο αρχικός μελετητής έχοντας στο μυαλό του τη χρήση του άξονα από τις τοπικές κοινωνίες που θα διέρχονται είχε σχεδιάσει και τον κόμβο με αριθμό 10 (Κ10) για την έξοδο και είσοδο των κατοίκων και επισκεπτών από το Δήμο Μεδεώνος αλλά και τον πρώην Δήμο Αλυζίας.
Ο Κόμβος αυτός από τον οικισμό Κατούνα απέχει μόλις 1.900 μ σε ευθεία γραμμή.
Από τα έργα όμως πρόσβασης του κόμβου από την ίδια την εργολαβία θα μείωναν την απόσταση σε ευθεία γραμμή στα 1.200.
Με διάνοιξη του υφιστάμενου δρόμου από την οικία καρύδα Αλεξίου και μέχρι το νέο πηγάδι (νιμπγιαδι) - Παραβόλα που θα έφτανε ο δρόμος από την εργολαβία η διαδρομή μέχρι την πρόσβαση στον Κ10 θα ήταν από 1900 έως 2100 μ
Φανταστείτε λοιπόν σε 3 λεπτά με μέση ταχύτητα 50 χιλ/ώρα θα έφτανε ένα όχημα από τον κόμβο στην Κατούνα και αντίστροφα.
Αλλά και αν δεν γινόταν η διάνοιξη που προτείνουμε, με την υφιστάμενη υποδομή η απόσταση από τον κόμβο θα ήταν 5.300 μ και πάλι σε 5-6 λεπτά θα υπήρχε η πρόσβαση από και προς τον κόμβο αυτόν.
Η δεύτερη επιλογή από τα υψουρά |
Τα οφέλη από τον κόμβο πρόσβασης σε ένα οικισμό είναι τεράστια και γνωστά σε όλους εκτός από την «διαφήμιση» από τις πληροφοριακές πινακίδες που συναντάμε στους αυτοκινητοδρόμους.
(Βλέπε ψαθόπυργος, λυκοποριά, ζευγολατιό, στέρνα αμότοπος κλπ), ενώ Κατούνα δεν θα δείτε πουθενά.
Χωρίς κανένα λόγο και χωρίς κανένα όφελος η προηγούμενη δημοτική αρχή κατά το έτος 2012 σε συνεργασία με την υπηρεσία επίβλεψης από την Πρέβεζα κατάργησε τον κόμβο αυτό ως μη λειτουργικό και ανώφελο.
Παρά την διαφωνία του Προέδρου και του Τοπικού Συμβουλίου Κατούνας η δημοτική αρχή έδωσε τη θετική γνώμη της για την κατάργηση του κόμβου Κ10 ενώ διατήρησε για τη Βόνιτσα δυο κόμβους σε απόσταση λιγότερο των 2 χιλιομέτρων. Αυτό αποτελεί ρεκόρ σε αυτοκινητόδρομο σε τόσο κοντινή απόσταση να έχει δυο κόμβους.
Δεν υπάρχει πουθενά πινακίδα |
Πέρασε αυτό το αναπτυξιακό έγκλημα και ήρθε η νέα μελέτη σκούπα για την επαναδημοπράτηση του έργου.
Η τωρινή δημοτική αρχή παγερά αδιάφορη για την Κατούνα σε καμία περίπτωση δεν επανέφερε το θέμα στην υπηρεσία για τον επανασχεδιασμό του κόμβου 10.
Κοίταξε μόνο να γίνει ο ημικόβος στο Δρυμό που έχει κανονικό κόμβο στα 500 μ στην διασταύρωση Γουργουβλή.
Ούτε για τον Κ10 ενδιαφέρθηκε ούτε για την δημιουργία ημικόμβου προς Βόνιτσα στην περιοχή ζευγάρι που υπάρχει η υποδομή με έτοιμη την κάτω διάβαση και πολύ εύκολη κατασκευή αφού είναι χαμηλά τα υψόμετρα.
Το μεγαλύτερο όμως κακό γίνεται από την κατάργηση του Κ10 που κάνει αποκλεισμό στην περιοχή της Δημοτικής ενότητας Μεδεώνος κλπ και το έγκλημα έγινε ακόμη πιο μεγάλο.
Στις 26-6-2018 έγινε ο νέος διαγωνισμός
Η κοινοπραξία «Ακτωρ» - Τέρνα μειοδότησε τελικά στον διαγωνισμό-σκούπα για την ολοκλήρωση του άξονα Ακτίου - Αμβρακίας.
Η κοινοπραξία προσέφερε έκπτωση 49,85%, που πιθανότατα οφείλεται στην παρουσία και των δύο εταιρειών στην περιοχή: η «Ακτωρ» ανέλαβε την ολοκλήρωση των πρώτων 16 χλμ. του ίδιου έργου, ενώ η Τέρνα διατηρεί εργοτάξια και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις λόγω της Ιόνιας Οδού.
Οι υπόλοιπες προσφορές κατατέθηκαν από την ιταλική GT Infrastrutture με έκπτωση 42,41%, τον όμιλο Μυτιληναίου με 39,63%, την Ιντρακάτ με 39,59%, την J&P ΑΒΑΞ με 39,54% και τον πρωτοεμφανιζόμενο σε μεγάλα οδικά έργα στη χώρα μας ισραηλιτικό κολοσσό Shikun & Dinui Solel Boneh Infrastructure με 18,07%.
Η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) απέρριψε προσφυγή που είχε κατατεθεί κατά της απόφασης με την οποία είχε ανακηρυχθεί προσωρινός μειοδότης η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ στην εργολαβία-σκούπα, ώστε να ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας των 48,5 χιλιομέτρων.
Συνέχισε τις προσφυγές η δεύτερη κοινοπραξία και στο ΣτΕ το οποίο εξέτασε την περίπτωση στις 28-1-2019. Αναμένεται η απόφαση για την τελική έκβαση της υπόθεσης,.. Αν δικαιωθεί η αρχική κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ είναι πολύ πιθανό να έχουμε σύμβαση μέχρι τέλους Απριλίου.
Φυσικά το ίδιο έγινε και στην έξοδο μετά το Λουτράκι για να βγούμε εκεί θέλουμε μισή ώρα.
Με όλα τα παραπάνω οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων, ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, και ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ δεν ενδιαφέρθηκε κανένας μα κανένας. Το ίδιο ισχύει και για τους Νομάρχες και περιφερειάρχες με τους εκπροσώπους τους που πέρασαν.
Αλλά και οι Δημοτικές αρχές συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης βοήθησαν να καταργηθεί ή αδιαφόρησαν το λιγότερο για το θέμα αυτό.
Ευάγγελος Κουτιβής